OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IT-nämnden bildades 1 januari 2019 som en gemensam nämnd för IT-verksamheten för Tierp, Östhammar, Knivsta, Älvkarleby och Heby kommuner. Tierp är värdkommun och tog över ansvar för verksamhet och budget från 1 januari 2019.
Nämndens ansvarsområde är inom såväl övergripande strategiska och taktiska frågor samt it-operativa insatser för kommunerna. Nämnden ska arbeta för att möjliggöra för kommunerna att arbeta i en samverkanskultur för att få mer effektiva lösningar för såväl kärnverksamheterna som it-verksamheten. Nämndens ansvar är även att medverka i de fem kommunernas digitala utvecklingsarbete samt stödja samordning av verksamhetsutvecklingsinsatser som är it-relaterade. Nämnden ska sträva efter att arbeta i en samverkans- och samförståndskultur.
Läs gärna mer om de fem kommunerna på respektive kommuns hemsida.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen ansvarar för att löpande driva arbetet med uppföljning av it-nämndens ekonomi, avtal och upphandlingar. Som chef för partneransvariga(ekonomiansvarig) leder du teamet med partneransvariga på 7 medarbetare. Teamet har det övergripande och samordnande ansvaret för it-förvaltningens ekonomi, upphandlingar, avtal och administration.
Den viktigaste uppgiften för partneransvariga inom IT-Centrum innebär att förmedla och övervaka leverans av tjänster och produkter till våra fem kommuner. Teamet ansvarar för alla upphandlingar, avtal och kontakter med våra underleverantörer.
Att vidareutveckla våra processer för budgetering, verksamhetsuppföljningar, bokslut samt upphandlingar och rapportering är denna chefsrolls viktigaste uppdrag. I rollen som Chef partneransvarig bidrar du med tydliga beslutsunderlag och att skapa en ekonomiprocess med hög kvalitet. Områden som även hanteras inom teamet är bland annat övergripande ekonomiska analyser och ekonomiservice. Du förväntas vara väl förtrogen med verksamhetens uppdrag och föredragande i ekonomifrågor. Rollen är ny och det finns stora möjligheter att utveckla och utforma uppdraget och ansvaret.
Du rapporterar till förvaltningschefen och deltar vid behov vid it-nämndens sammanträden. Rollen ingår i förvaltningens ledningsgrupp. För tjänsten krävs universitets- eller högskoleexamen inom ekonomiområdet.
Vi har fem kontor i kommunernas huvudorter(du väljer var du vill ha ursprungsort) samt satellitkontor i centrala Uppsala och Gävle. Vi har flexibel arbetsplats med stora möjligheter att arbeta på distans.
Typiska aktiviteter
- Budget
- Bokslut
- Verksamhetsplaner
- Upphandlingar
- Avtalsfrågor
- Månadsrapporter till ekonomicheferna i de fem kommunerna.
- Chef PA ska vid behov medverka i lokala och centrala e-styr/motsvarande i de fem kommunerna.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från en liknande roll och söker dig som tycker om att arbeta i en komplex miljö nära både verksamhet och teknik.
- Du bör ha flerårig erfarenhet av kommunala organisationer, upphandling under LOU och att förstå verksamhetens behov.
- Du är bra på att skapa goda relationer,
- Du är stresstålig, diplomatisk, har god analytisk förmåga och kan enkelt röra dig mellan detaljer och helheter.
-Du har mycket goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig på ett professionellt och lättförståeligt sätt i tal och skrift.
-Du är även bra på engelska och har givetvis minst B-körkort.
ÖVRIGT
I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef