Chef personaladministration och förmåner.

Chef personaladministration och förmåner.

Arbetsbeskrivning

Vill du ansvara för Svenska kraftnäts löneadministration?

Då kanske du är vår nästa Enhetschef!

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som chef för personaladministration och löner erbjuds du ett av Sveriges viktigast HR jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.

Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten 
Om tjänsten
Enheten Digitalisering, Lön och förmåner är en av fyra enheter på HR-avdelningen och består för närvarande av enhetschef samt 5 underställa kollegor. Enhetschef rapporterar till avdelningschefen för HR och ingår i HR-avdelningens ledningsgrupp.

Enheten ansvarar för affärsverkets lönehantering och personaladministration samt administration av tex tjänstepension, utlägg, förmåner och statistikrapportering. Vidare ansvarar enheten för masterdata för så väl anställda som konsulter samt det övergripande HR- och lönesystem som affärsverket har varför kunskap och förståelse för såväl HR-agenda som lön och processtänk är viktigt.

Fokus för tjänsten är, utöver sedvanliga chefsuppgifter, att arbeta med gränssnitt och ansvar gentemot andra delar av verksamheten samt stötta enhetens personal i deras vardag.

Stort fokus ligger på ledarskapsförmåga och då speciellt med fokus på ledarskap i förändring. Nuvarande system är delvis eftersatt och därmed även nuvarande arbetssätt.
Ett digitaliseringsarbete är påbörjat men i tidigt skede och omfattande utvecklingsinsatser kommer att krävas för att förnya såväl processer som systemstöd för ett mer proaktivt och framtidsinriktat arbetssätt.

Om dig 


1. Personliga egenskaper

För lyckas i rollen som Enhetschef måste du ha ett genuint intresse av att leda andra, vilket bl.a. innebär att du motiverar och förser dina medarbetare med de befogenheter som krävs för att effektiv nå våra gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra.

Självklart har du förmågan att skapa engagemang och delaktighet.
Eftersom division Gemensamma funktioner är tvärfunktionell och stöttar Svenska kraftnäts samtliga övriga divisioner är det viktigt att du kan arbeta bra med andra människor och att du hanterar dem på ett lyhört och smidigt sätt.

Du är en god lyssnare och kommunicerar tydligt och klart så att ditt budskap når fram och att därmed förväntningarna är klara och tydliga för alla.

Vi tror även att du arbetar på ett strukturerat sätt och även kan konsten att organisera och prioritera ditt och dina medarbetares arbete så att det utförs så effektivt som möjligt samt att du sätter upp tydliga mål och följer upp att dessa nås.

Sist men inte minst måste du kunna detaljerna vad gäller löne- och HR-processer, men att du även har förmågan att se till helheten och alltid tar hänsyn till det större verksamhetsperspektivet.


Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering!

2. Skallkrav.

Vidare ser vi att du har Akademisk examen, inom Beteendevetenskap, Ekonomi, Juridik, Systemvetenskap eller liknande. 

Vidare har du:


• Erfarenhet som lönechef under minst 5 år.
• Erfarenhet av att jobba med utveckling av lön- och personalsystem inklusive processer kopplade till systemstöden.
• Erfarenhet av digitaliseringsarbete.
• Erfarenhet av att utveckla verksamhetsnära stöd och HR:s processer inom lön-/personaladministrationsområdet.
• Erfarenhet av att leda i förändring.
• Kunskap i att tolka och tillämpa kollektivavtal, ta fram och analysera nyckeltal samt skattelagstiftning och försäkringsfrågor inom löneområdet.

Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

3. Meriterande krav

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:


• Statlig verksamhet gärna myndighet.
• Statliga avtal, (mycket goda kunskaper krävs).
• Masterdatahantering.
• Ledningsgruppsarbete.
• Tjänsteleveranser med hög servicenivå.

Bra att veta 

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
• Resor förekommer i mycket liten utsträckning i denna tjänst.
• Sista ansökningsdag 26 maj 2023.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.



Kontakta gärna rekryterande chef Christina Nilsson, Christina.Nilsson@svk.se,  
alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2023
  • Ansök senast: 26 juni 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


18 november 2024

Avdelningschef Verksamhetsstöd

Avdelningschef Verksamhetsstöd

15 november 2024

Administrativ chef

Administrativ chef

15 november 2024