OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du leda det skadeförebyggande arbetet i Sveriges största kommunägda försäkringsbolag och bidra i vår resa att bli bäst i Sverige på risk management?
Nu söker vi en chef för vår Risk Managementfunktion med ansvar för att leda och utveckla arbetet i att stötta ägarkommunernas arbete med målet att minska riskerna för och konsekvenserna av skador. Här får du chansen att påverka på riktigt, bidra med samhällsnytta och arbeta i en mångfacetterad verksamhet som handhar försäkringsvärden överstigande 340 miljarder kronor.
Välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
Som chef för funktionen Risk Management kommer du att tillsammans med två medarbetare ansvara för arbetet mot våra tio ägarkommuner. Ditt uppdrag är att processmässigt ansvara för att planera, driva, utveckla och följa upp det skadeförebyggande och skadebegränsande arbetet och nå uppsatta resultatmål. Du ansvarar också för att upprätta och utveckla styrande dokument och riktlinjer inom området.
Du har ett nära samarbete med VD samt övriga medarbetare i kundteamet som arbetar med försäkringslösningar, skadehantering, affärssystem och kundvård. Är du rätt person kan vi erbjuda dig ett flexibelt arbete med spännande utmaningar och personliga utvecklingsmöjligheter.
Du förväntas bland annat att:
• Driva mot målsättningen att stärka det skadeförebyggande och skadebegränsande arbetet genom bland annat besiktningar och stödjande vägledningar för de försäkringsbara riskerna ute hos kundernas verksamheter och bolag.
• Hantera det strategiska och operativa arbetet där du initierar riskbesiktningar
samt beskrivningar och analyser av bolagets försäkringsobjekt. Du arbetar proaktivt avseende skadeförebyggande åtgärder som grundas på riskanalyser, incidenter, skador och samhällsbehov. Du ansvarar för bolagets riskprofil i skadeförebygg och är därmed delaktig i bedömningen av bolagets återförsäkringsbehov.
• Tillsammans med kundteamet planera och genomföra regelbundna konferenser för kommunerna och deras bolag med olika teman som syftar till att sprida goda exempel och dela erfarenheter.
• Identifiera och föreslå utvecklingsarbeten, ofta i projektform i nära samarbete med kunder och externa intressenter.
• Ta initiativ till att proaktivt förbättra riskarbetet.
• Representera bolaget externt, bygga varumärke och skapa goda relationer till såväl befintliga som potentiella nya kunder
• Utbilda medarbetare, styrelseledamöter och kunder.
Tjänsten innebär regelbundet resande till våra kunder samt närvaro på kontoret i centrala Gävle cirka två dagar per vecka.
Vem är du?
Du är kommunikativ och lyhörd och ser till att skapa förutsättningar för att nå uppsatta mål då du arbetar resultatorienterat. Vi ser att du är en stark relationsskapare som bygger nätverk såväl inom den egna organisationen som externt.
Då du är socialt lagd trivs du i situationer där du får möjlighet att på ett strukturerat sätt stötta och utbilda inom ditt område. Du är pedagogisk i ditt sätt att uttrycka dig i tal och skrift. Du har lätt för att skapa goda relationer och är en lagspelare. Nytänkande och utveckling är självklart för dig i vardagen. Du är van att hantera stora mängder information och dra strategiska slutsatser.
Vi söker dig som har:
• Ledarerfarenhet
• En relevant akademisk examen eller motsvarande arbetslivserfarenhet och gedigen mångårig erfarenhet av och kunskap om riskhantering och skadeförebyggande arbete, gärna från försäkringsbranschen och/eller kommunal verksamhet.
• Kunskap om lagar, bestämmelser och standarder inom säkerhetsområdet.
• Erfarenhet av att ha arbetat i utvecklingsprojekt eller med projektledning.
Det är meriterande om du har erfarenhet och förståelse för kommunal verksamhet, kunskap inom sakförsäkring med tyngdpunkt på egendom och avbrott, har arbetat med energirelaterade risker eller har kunskap om underwritingprocessen. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är ett krav liksom att du har minst B-körkort.
Villkor
Vi erbjuder dig ett mycket intressant och utmanande uppdrag med möjlighet att arbeta till viss del från bostaden. Tjänsten är en tillsvidareanställning och medför beresningsskyldighet varför förmånsbil eller årskort på tåg erbjuds. Du erhåller fast månadslön.
Om verksamheten
Vi är ett kommunalt captivebolag verksamma sedan 2003 med tio medarbetare och kontor i centrala Gävle. Bolaget har bildats för att aktieägarna till så förmånliga villkor som möjligt ska ha ett välanpassat försäkringsskydd och stöd i sitt skadeförebyggande arbete. Bolaget verkar som en utbildande och koordinerande part och handhar försäkringsvärden överstigande 340 miljarder kronor.
Att bli aktieägare är endast öppet för kommuner och deras majoritetsägda bolag. Ägare och försäkringstagare är Gävle, Sundsvall, Kiruna, Uppsala, Piteå, Trollhättan, Helsingborg, Trondheim, Örnsköldsvik och Umeå. Vi har stabila finanser och hög kompetensnivå hos medarbetare och styrelse. Engagemang, tillit, professionalism och öppenhet är viktigt hos oss och vi lägger stort fokus på hälsa för att skapa balans mellan jobb och fritid.
Läs mer om oss: SKFAB – Svenska Kommun Försäkrings AB
Denna rekrytering utförs av Poolia Executive Search AB, Poolia-koncernens verksamhet för rekrytering av ledningspersoner och styrelser. Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Kredell Isaxon
070-797 77 78
Andrea Bergkvist
073-944 50 75
Ola Nilsson
0708-928 911
Maria Eriksson
073 944 5095
Karl Engström
0720781867
Lena Kredell Isaxon
Maria Eriksson
Rickard Thorgren
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43