Chef SPS Office på Scanias Transmissionsbearbetning

Chef SPS Office på Scanias Transmissionsbearbetning

Arbetsbeskrivning

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Var med och fortsätt utveckla en hållbar framtid!

Scanias ambition är att vara ledande i skiftet mot hållbara transportlösningar. På Scanias transmissionsbearbetning utvecklar och tillverkar vi komponenter för drivlinan till framtidens elektrifierade fordon och till våra bränslesnåla konventionella fordon. Vi ser en spännande och utmanande framtid med ökade volymer och ökad komplexitet med många nya artiklar och kunder.

Vår ambitionsnivå är hög och vi vill utveckla vår verksamhet till yttersta klass, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv för människa och planet. I vårt arbete med att skapa en riktigt hållbar, attraktiv och effektiv verksamhet, har gruppen som arbetar med Scanias Production System (SPS) en central och extremt viktigt roll att spela. SPS är Scanias principdrivna lean-system. Det är vägledande för vårt sätt att tänka och arbeta inom produktion och logistik och hjälper oss att förbättra våra resultat inom kvalitet och produktivitet, men skapar även ett mer hållbart produktionssystem. Är du den som kan inspirera och leda den här gruppen och hela vår verksamhet inom de här områdena?

Dina arbetsuppgifter
I det här uppdraget kommer du att vara ansvarig för att forma och utveckla gruppen som arbetar med SPS på Transmissionsbearbetningen. Din första uppgift kommer att vara att rekrytera ett starkt team som tillsammans med dig kan ta vårt arbete inom området till en ny nivå.

Vi ser SPS teamet som en katalysator för att vi både gör rätt saker och gör saker rätt i hela vår verksamhet.


• Teamet kommer att stötta verksamheten i utmaningen att nå våra högt ställda mål i en utmanande omgivning med ökade volymer och ökad komplexitet. Här kommer vi att arbeta intensivt med värderingar, principer och metodik i samarbete med hela verksamheten.
• Vi ser ett ledarskap byggt på Scanias starka värderingar som basen i vårt arbete. SPS office kommer att ansvara för att följa våra nya chefer på deras väg in i ledarskapet, genom verksamhetens aspirantprogram, men också för att ge support i utvecklingen av våra erfarna chefer.
• Inom vårt SPS office stöttar vi hela verksamheten, från produktion till ekonomi. Tillsammans med SHE-teamet arbetar vi för en säkerhetskultur i världsklass. Vi har också ett nära samarbete med vår digitaliseringsavdelning för att hitta nya effektiva sätt för vårt arbete och göra agila arbetssätt till en del av vår egen vardag.

Du kommer att ingå i en nyskapad ledningsgrupp, som gemensamt kommer att arbeta med verksamhetsutveckling för att skapa en hållbar, attraktiv och effektiv verksamhet. Dina två kollegor ansvarar för digitalisering respektive hållbarhet, arbetsmiljö, fastighetskoordinering och brandskydd (SHE). Tillsammans arbetar vi för att ta vår kultur och våra arbetssätt till en ny nivå! Du rapporterar till Head of Strategy, Business Development and Support, som sitter i ledningsgruppen för Transmissionsbearbetningen.

Vi tycker att det är viktigt för chefer på alla nivåer att fortsätta utvecklas som ledare och kommer att se till att du får en utvecklingsplan anpassad efter dig. I ledningsgruppen finns goda möjligheter till lärande inom hållbarhet, agila arbetssätt, ledarskapsutveckling, digitalisering och utveckling av långsiktiga strategier. Inom Scania kommer du ha ett nära utbyte med SPS office centralt och på andra enheter. Långsiktigt finns ett stort fält av möjligheter att bredda eller fördjupa din kompetens, både hos oss på Transmissionsbearbetning eller inom andra delar av Scania.

Din profil
Du är en person som brinner för ledarskap och effektiva arbetssätt. Du är nyfiken på hur vi inom Scania kan tillämpa och utveckla SPS och använda agila och digitala arbetssätt för att möta morgondagens utmaningar. Produktionsmiljö är ditt naturliga element och du har en god förståelse för hur styrande och stöttande processer, som t.ex. budgetering, produktionsutveckling och logistikutveckling samverkar med våra huvudprocesser för leverans. Att inspirera andra, sätta tydliga mål och skapa och hålla en god struktur är några av dina styrkor. Du har ett kreativt och lösningsorienterat sätt att tillsammans med andra nå de mål du sätter upp. Som ledare är du trygg och tydlig och har en god förmåga att skapa tillitsfulla samarbeten. Att utveckla verksamheten och medarbetarna är något av det roligaste du vet.

Du har minst 5 års erfarenhet av verksamhets- och personalansvar inom produktion eller logistik och har en god insikt i ledarskapsutveckling och förändringsarbete. Vi tror att du har en relevant akademisk bakgrund alternativt att du har skaffat dig motsvarande kunskap genom din erfarenhet. I den här rollen är god kommunikationsförmåga en förutsättning och du behöver behärska båda svenska och engelska flytande i tal och skrift.

Sammanfaller detta med dig och din passion? Är du den som kan hjälpa oss till nästa nivå inom ledarskap och effektiva arbetssätt för en ökad hållbarhet för människa och planet? Sök! Vi ser fram emot att lära känna dig!

Ytterligare information
Tjänsten är en tillsvidareanställning och placerad i Södertälje.
För mer information är du välkommen att kontakta:

Sara Sundvik Runne, 08-553 531 11, Head of Strategy, Business Development and Support (DXX)
Robert Byström, 08-553 518 22, Kvalitetschef (DXQ)

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och eventuella relevanta intyg och behöver vara oss tillhanda senast 2022-03-15. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. En bakgrundskontroll kan komma att genomföras för denna tjänst. JobID:20220884


Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2022
  • Ansök senast: 15 mars 2022

Liknande jobb


27 november 2024

25 november 2024

Produktionsledare

Produktionsledare

25 november 2024