Chef till avdelningen för administration och verksamhetsstöd

Chef till avdelningen för administration och verksamhetsstöd

Arbetsbeskrivning

Vi söker en avdelningschef
Konstnärsnämnden är en statlig myndighet som främjar konstnärlig utveckling och förnyelse samt konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Myndigheten är organiserad i tre avdelningar och vi söker nu en avdelningschef till avdelningen för administration och verksamhetsstöd. Avdelningens sju medarbetare arbetar inom olika områden, ekonomi, lön, HR, IT, lokal- och kontorsservice, arkiv och registratur. Övergripande planering och uppföljning ingår också i avdelningens ansvar.

Om tjänsten – huvudsakliga arbetsuppgifter
Vi söker dig som har erfarenhet av att kan leda, kan samordna och följa upp avdelningens olika arbetsuppgifter tillsammans med dina medarbetare. Du arbetar både operativt och strategiskt. Som avdelningschef har du personal- och budgetansvar och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Du ansvarar för att myndighetens processer, arbetssätt och rutiner är effektiva och rättssäkra.

För närvarande pågår flera översyner av myndighetsstrukturen i statsförvaltningen vilket kan innebära en förändrad organisation för Konstnärsnämnden. Regeringen väntas ge besked i frågan under hösten. Om en myndighetssammanslagning genomförs följer all personal med i en verksamhetsövergång, vilken sker tidigast från 2026.

Avdelningschefen för administration och verksamhetsstöd kommer att ha en aktiv roll i myndighetens arbete i dessa frågor.

Vi söker dig som har följande kvalifikationer: 
• Minst tre års högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som vi bedömer som likvärdig.
• Minst tre års erfarenhet av arbete inom statsförvaltningen.
• Arbetsledande erfarenhet från statlig verksamhet.
• Erfarenhet av att leda och utveckla flera av de områden som ingår i avdelningen.
• Erfarenhet av ekonomistyrning på en myndighet.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har:  
• Erfarenhet av att arbeta aktivt med större organisationsförändringar i staten.
• Erfarenhet av att leda utvecklingsarbete.
• Kunskap om och erfarenhet av upphandling.
• Kunskap om och erfarenhet av arkivhantering.
• Erfarenhet av att ha arbetat centralt på en myndighet.
• Intresse av kultur- och konstnärspolitiska frågor.

Personliga egenskaper
Utifrån ett helhetsperspektiv och myndighetstens uppdrag leder du strategiskt med driv och tillit. Du bejakar medarbetares olika styrkor och drivkrafter samt förmedlar trygghet och stabilitet.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Upplysningar och ansökan  
Anställningen är tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Likabehandlingsarbetet är viktigt för oss på Konstnärsnämnden och vi välkomnar olika erfarenheter som kan tillföra flera perspektiv.

I ditt personliga brev och CV ska du så utförligt som möjligt redogöra för vilka kvalifikationer, meriter och personliga egenskaper du uppfyller. Skicka din ansökan inklusive CV och personligt brev senast den 21 april 2024, till e-post: rekrytering@konstnarsnamnden.se.  Ange ”Ansökan avdelningschef” i ämnesraden.

I slutet av rekryteringsprocessen kommer myndigheten att genomföra personlighets- bedömning och färdighetstester. 

Om Konstnärsnämnden 
Konstnärsnämnden är en statlig myndighet som främjar konstnärlig utveckling och förnyelse. Vårt uppdrag omfattar yrkesverksamma konstnärer i hela landet, inom samtliga konstområden. Vi fördelar stipendier och bidrag, främjar internationellt utbyte samt analyserar och sprider kunskap om konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Vi samverkar regionalt, nationellt och internationellt, med myndigheter och organisationer, såväl inom sektorn som tvärsektoriellt. På Konstnärsnämnden arbetar ca 40 medarbetare och våra lokaler ligger på Södermalm i Stockholm.

För information om tjänsten kan du kontakta direktör Mika Romanus på tel: 070-758 2180 eller mika.romanus@konstnarsnamnden.se.

Fackliga företrädare för SACO-S föreningen vid Konstnärsnämnden är Sara Lönnroth, sara.lonnroth@konstnarsnamnden.se, tel. 08-506 550 08, och för
ST inom Kultursektorn/Konstnärsnämnden, Josefin Morge, josefin.morge@konstnarsnamnden.se, tel. 08-506 550 96.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef för administration och verksamhetsstöd Åsa Finnström
08-506 550 75

Sammanfattning

  • Arbetsplats: KONSTNÄRSNÄMNDEN STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 mars 2024
  • Ansök senast: 21 april 2024

Besöksadress

MARIA SKOLGATA 83
STOCKHOLM

Postadress

MARIA SKOLGATA 83
STOCKHOLM, 11853

Liknande jobb


6 november 2024