Chef till familjehemresursen i Dalarna

Chef till familjehemresursen i Dalarna

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och starta upp, forma och leda en ny länsgemensam satsning för att verka för ökad trygghet bland barn och unga? Vill du verka för att fler barn ska få möjlighet till bra hjälp? Har du tidigare erfarenhet av socialtjänstarbete inom barn och ungas verksamhetsområde? Då har vi ett spännande och viktigt chefsuppdrag som kanske kan vara rätt för dig!

Utredning, förstudie och beslutprocessen är klar och nu är 11 av länets kommuner redo att starta upp familjehemsresursen Dalarna. Kommunerna är eniga om värdet som finns i samarbeta när det gäller marknadsföring, rekrytering och utbildning av familjehem och därför startas den nya enheten Familjehemsresursen upp. De kommuner som gått ihop är Falun, Borlänge, Gagnef, Säter, Hedemora, Avesta, Ludvika, Rättvik, Vansbro, Älvdalen och Orsa.

Falu kommun är värdkommun för satsningen som syftar till att gemensamt kunna tillhandahålla ett utbud av familjehem med god kvalitet inom regionen på ett resurs- och kostnadseffektivt sätt. Verksamheten syftar även till att skapa en likvärdig familjehemsvård i länet.

Ett länsgemensamt arbete innebär förändrat arbetssätt då arbetsuppgifter som enskilda kommuner ansvarar för nu istället kommer samordnas centralt. En arbetsgrupp och en styrgrupp kommer bildas där representant från varje kommun kommer finnas med och där du som chef kommer ha en central roll i att samordna och driva arbetet.

Anställningen är placerad i Falu kommun på barn- och familjesektionen inom utbildningsförvaltningen som ansvarar för den del av socialtjänstens individ- och familjeomsorg som avser barn och ungdomars uppväxtvillkor.

Familjehemsresursen bildar en ny enhet på sektionen där du som blir anställd på tjänsten kommer rekrytera ditt nya team om fyra familjehemssekreterare som kommer arbeta på uppdrag av hela länet under din ledning.

Välkommen med din ansökan till en tjänst där du får möjlighet att leda utvecklingen, göra skillnad och stärka arbetet för länets barn och deras trygghet och välfärd. 

Arbetsuppgifter
Som chef på familjehemsresursen Dalarna kommer du verkställa den strategiska planen som är framtagen, sjösätta verksamheten och starta upp arbetet utifrån utredningen som ligger till grund för satsningen. Här finns stora möjligheter att vara med och påverka och forma uppstarten av en ny verksamhet.

Arbetet innebär till ca 50% chefsuppdrag där du kommer rekrytera dina fyra nya medarbetare som du också har arbetslednings- och personalansvar över. Medarbetarnas uppdrag kommer vara att utreda lämpliga familjehem i kommunerna där du finns med och handleder. Vi behov kan även operativt arbete förekomma.

Som chef har du sedvanligt verksamhets-, arbetsmiljö- och budgetansvar för din enhet. I chefsuppdraget ingår samordningsfunktion och att vara sammankallande till referensgrupp och styrgrupp. Du kommer löpande arbeta med att utvärdera verksamheten, genomföra analyser, redovisa budgetutfall, följa upp resultat samt skriva verksamhetsplaner och verksamhetsberättelse. I ditt arbete sker återrapportering till referensgrupp och styrgrupp där du förväntas författa utredningsrapporter kopplat till kvalité och utvecklingsarbete och leverera underlag för beslut till samarbetskommunerna.

De andra 50% arbetar du med kommunikationsstrategier för att hitta nya kreativa sätt att nå ut med marknadsföring i syfte att rekrytera familjehem – allt med barnens bästa i fokus. Arbetet innebär att ta fram marknadsföringsmaterial i form av till exempel filmer, hitta nya vägar att annonsera och rekrytera. Dels gemensamt för alla kommuner men också riktat arbete mot varje enskild kommun.

Eftersom arbetet är länsövergripande kommer resor att förekomma i tjänsten. 

Kvalifikationer
För rollen krävs:

- Socionomexamen eller annan högskoleexamen som är relevant för uppdraget
- Erfarenhet av socialtjänstarbete inom Barn och ungas verksamhetsområde
- B-körkort
- Mycket goda kunskaper i svenska, muntligt och i dokumentation

Personliga egenskaper

För att du ska trivas som chef på Familjehemsresursen ser vi att du behöver vara relationsskapande med förmåga att skapa, underhålla och utveckla yrkesmässiga kontakter och relationer. Du är lyhörd, strukturerad och tydlig i din kommunikation och föredrar att hantera frågor på ett öppet sätt. Du behöver ha förmåga att utveckla realistiska planer på både kort- och lång sikt, prioritera utifrån ett helhetsperspektiv och nyttja tid och resurser på ett effektivt sätt. Då du kommer arbeta med utredningar och författa rapporter behöver du ha god analytisk förmåga och skrivförmåga. Samt behövs en kreativ ådra, nyfikenhet och intresse för att arbeta med digitala innovativa strategier i marknadsföringssyfte.

Meriterande kvalifikationer

- Utbildning inom kommunikation
- Utbildning i BBIC
- Erfarenhet av ledarskap och arbetsledning
- Dokumenterad arbetserfarenhet av att utreda familjehem
- Erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och kommunikation med stöd av digitala verktyg
- Erfarenhet av projektledning

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar flexibel arbetstid.

För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.

Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.

Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se

Kontaktuppgifter

Erik Åkerlund, enhetschef, tlf 023-820 24

Fackliga företrädare

SSR, Jan Nyberg, tlf 023-821 67
Vision, Christina Johansson, tlf 023-821 10
Ledarna, Karolina Roos, tlf 023-863 30

Övrigt

Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.

Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Liknande jobb


Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

22 november 2024

22 november 2024

8 november 2024