OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Häktet i Göteborg är ett av nio verksamhetsområden inom Kriminalvården Region Väst. Sedan ett drygt år tillbaka pågår vid Häktet ett omfattande förändringsarbete som bl.a syftar till att utveckla verksamheten mot nya mål vilket också förutsätter en kompetensutveckling för olika personalkategorier. I kriminalvårdens lokalförsörjnings- program planeras för en utbyggnad av nuvarande häkte från dagens 204 till ca 350 platser år 2009. Personalstyrkan uppgår f n till ca 160 fastanställd personal fördelade på kriminalvårdare, arbetsledare, sjuksköterskor, samordnare, vakthavande befäl och kriminalvårdsinspektörer (chefer) m fl. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Vi söker nu en chef, kriminalvårdsinspektör, för tillsvidareanställning och heltid. Individuell lönesättning tillämpas. Provanställning kan komma att tillämpas. Som kriminalvårdsinspektör är Du chef för ett av fem områden vid häktet och direkt underställd kriminalvårdschefen. Ditt ansvar gäller personal, ekonomi, säkerhet och arbetsmiljöarbete. Vidare kommer Du att vara ansvarig för en personalstyrka på ca 25-30 personer. All personal med klientnära arbete har kontinuerlig handledning och under senare tid har personalen också genomgått utbildning i "Vardagssamtal", en form MI (Motivating Interviewing). Som chef fungerar Du som kvalitetssäkrare för klientarbetet inom Ditt område. Som kriminalvårdsinspektör ingår Du i häktets ledningsgupp. Under 2007 har ledningsgruppen inlett ledningsgruppsutveckling vid Göteborgs Universitet. Beredskapstjänstgöring kan komma ifråga. Vi samarbetar med Pliktverket i denna rekrytering. KVALIFIKATIONER Du som söker skall ha en adekvat utbildning från universitet eller högskola (socionom, jurist, beteendevetare etc.). Du måste ha ett antal års erfarenhet av chefsarbete på jämförbar nivå inom privat, kommunal, statlig och/eller landstingsområdet. Ledarskapsutbildning och chefserfarenhet av institutionsarbete är meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Personliga egenskaper som bedöms nödvändiga för att klara jobbet är: - en genuin vilja att arbeta med förändringsarbete - vara kommunikativ - hitta balans mellan begreppen säkerhet och klienten i centrum - fungera väl under stress - målinriktad - mediavan