OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du tidigare chefserfarenhet från kommun eller region samt ett stort intresse för att arbeta med verksamhetsutveckling? Vi kan då erbjuda dig en spännande tjänst där du har en viktig del i uppbyggnaden av det nya kansliet för kommun och regionbidrag!
Kammarkollegiet har av regeringen fått i uppdrag att inrätta en delegation för kommunal ekonomi i balans. Delegationen ska hantera det tillfälliga statsbidraget som ger stöd till kommuner och regioner med svag ekonomi och kommer fungera som ett särskilt beslutsorgan där Kammarkollegiet tar emot ansökningar och bereder ärenden inför beslut av delegationen.
I samband med att Kammarkollegiet börjar ta emot ansökningar från kommuner och regioner, preliminärt under första delen av 2022, bildar myndigheten ett kansli som ska bereda ansökningar till Delegationen.
Arbetsuppgifter
Som chef till kansliet för kommun och regionbidrag kommer dina arbetsuppgifter både vara av operativ och strategisk karaktär. Du har personalansvar för de två medarbetare som ingår i kansliet och har även huvudansvaret för uppbyggnaden av den nyinrättade verksamheten. Arbetet innebär att ha direktkontakt med både tjänstemän och med politisk ledning i de kommuner och regioner som har möjlighet att ansöka. Du arbetar för att tillsammans med dina medarbetare upprätta en effektiv hantering av de ansökningar som inkommer, tar del av handlingar och bereder underlag för delegationen att fatta beslut utifrån. Då detta är en nyinrättad verksamhet handlar mycket av arbetet initialt om att upprätta rutiner, arbetssätt och bygga upp det interna arbetet för kansliet.
Kansliet är en egen enhet och placerad i Karlstad.
Är du vår framtida kollega?
För tjänsten söker vi dig som har
• Universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi alternativt annan akademisk utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer motsvarar detta.
• Chefserfarenhet inom ekonomiområdet på region eller kommun där du haft personal och budgetansvar.
• Flerårig erfarenhet av verksamhetsplanering och ekonomisk styrning på övergripande och strategisk nivå i kommun eller region
För att lyckas i tjänsten behöver du även ha ett gediget intresse för verksamheten samt både ha en förståelse för helhet och förmåga att sätta sig in i detaljer vid behov. Detta för att kunna föra dialog med och kunna utveckla en ansökan i samverkan med sökande kommuner och regioner.
Meriterande för tjänsten är tidigare erfarenhet av att leda och utveckla processer samt erfarenhet och intresse för den digitala utvecklingen i regioner och kommuner.
Som person har du förmågan att arbeta både strategiskt och operativt där du på ett prestigelöst sätt tar dig ann de arbetsuppgifter som behöver utföras. Du har en mycket god kommunikativ förmåga där du på ett pedagogiskt sätt anpassar underlag och information till mottagaren. Du bygger och utvecklar relationer på olika nivåer i och utanför den egna verksamheten där du genom att arbeta utåtriktat och skapar förtroende. För att lyckas i tjänsten behöver du vara intresserad, nyfiken och engagerad samt besitta en god analytisk förmåga.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper
Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 17 oktober 2021.
Kontaktpersoner
Ulrika Johansson, avdelningschef försäkringsavdelningen och projektledare 054-22 12 34
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48
Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26