OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfacetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter, Överförmyndarenheten, Stadsarkivet samt Kost och restaurang.
Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.Om arbetsplatsen
LKDATA är en del av Verksamhetsstöd och service inom Linköpings kommun. Här arbetar ca 100 kollegor med att tillhandahålla IT- tjänster till kommunens verksamheter och i förlängningen mot brukare, elever och invånare i Linköping. Vi arbetar processorienterat i enlighet med ITIL Service Management och är certifierade enligt ISO 20 000, vilket ger oss möjlighet att hålla hög kvalitet och effektivitet inom hela vår verksamhet. Vi strävar efter att varje medarbetare ska känna arbetsglädje, ha inflytande, lust och möjlighet att utvecklas, både i arbetet och som individ. Hos oss är arbetet offensivt, varierat och utmanande. Vår kultur präglas av att det är högt i tak och ett öppet klimat där du som medarbetare erbjuds stora möjligheter till kompetensutveckling.
På enheten LKDATA Support ansvarar vi för användarsupport inom Linköpings kommun. Kommunens arbetssätt blir allt mer IT-baserat vilket i sin tur ställer krav på IT-support för att användarna ska kunna nyttja IT på ett effektivt sätt i sin verksamhet. Vi växer och utvecklar nu vår organisation genom att tillsätta en chef för LKDATA Support.
Placeringen är i nybyggda lokaler på Kerstingatan 2 i Ebbepark, en ny stadsdel där innovativa och sociala miljöer växer fram med närhet till naturen. Du arbetar enligt förtroendearbetstid.
Nu söker vi dig som brinner för support och som vill vara med och förvalta och utveckla vår verksamhet för att möta framtidens behov.
Arbetsbeskrivning
LKDATA Support har ett högt användarfokus och har uppdraget att ta hand om användarna när de vänder sig till oss för support och beställningar via vår självserviceportal eller via telefon, mail eller chatt.
Som chef för enheten LKDATA Support leder du arbetet och ansvarar för personal, verksamhet och budget. Du leder enheten med stöd av gruppchefer för den dagliga supporten och utvecklingen men även tillsammans med medarbetare i en stödfunktion för metod och verktygsutveckling. Du rapporterar till CIO / Verksamhetschefen för LKDATA och deltar i ledningsgruppen för verksamhetsområdet.
Du följer upp, analyserar och driver initiativ för utveckling av både IT-tjänster, support och verktyg. Du arbetar även med kvalitetssäkring och förbättringsarbete genom hela supportkedjan och har ett övergripande ansvar för ständiga förbättringar av verksamheten. Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för support kring de IT-tjänster som tillhandahålls och du verkar även i rollen som Incident Manager inom Service Management(ITIL).
Tjänsten innebär att vara chef i en operativ verksamhet som är i ständig rörelse. Det innebär att du driver utvecklingsfrågor inom supportområdet och att du är en duktig kommunikatör både internt till medarbetarna och gentemot våra kunder och användare.
Det här är jobbet för dig som vill leda en väl fungerande servicedesk som ständigt strävar efter att utvecklas och bli ännu bättre. LKDATA är en ambitiös och offensiv organisation som ligger i framkant och har medarbetare som präglas av stort engagemang, utvecklingsvilja och framåtanda!
Kvalifikationer
Vi vill att du har för rollen relevant akademisk IT-utbildning eller motsvarande kompetens genom erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har ledarskapsutbildning. För denna roll behöver du ha ett par års erfarenhet i någon ledande roll i en IT-nära verksamhet och erfarenhet av utvecklingsarbete.
Vi söker dig som är en trygg ledare med förmåga att skapa och driva en välfungerande verksamhet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och leder genom att skapa engagemang och delaktighet. Du har en god förståelse för processer och flöden enligt ITIL och kunskap i att praktiskt tillämpa dessa. Du arbetar effektivt, strukturerat och noggrant och har en välutvecklad prioriteringsförmåga. Vidare är du duktig på att fånga upp och omsätta idéer till handling för att nå verksamhetens mål. Du arbetar bra tillsammans med andra, har en positiv inställning och engagerande sätt. I en stor IT-miljö sker förändringar hela tiden, du behöver vid dessa tillfällen behålla lugnet och fortsatt fokusera på rätt saker och agerar utifrån verksamhetens bästa i dina beslut.
Återkoppling sker till dig först efter sista ansökningsdag, den 14/8, då urvalet påbörjas. Initiala intervjuer kommer preliminärt att ske under v 34.
Varmt välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 9566
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?