Chef till sektionen för informationsförvaltning

Chef till sektionen för informationsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården är en del av rättsväsendet och vi ansvarar för häkten, anstalter, frivård och transporter. Vi arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln.

Sektionen för informationsförvaltning som är organisatoriskt placerad på avdelningen för ledningsstöd vid huvudkontoret ansvarar för Kriminalvårdens centrala registratur, klientjournalarkiv och centrala arkiv. Sektionen har i uppgift att förvalta Kriminalvårdens diarium, klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Sektionen utarbetar styrande dokument samt kravställer rörande myndighetens dokument- och arkivhantering i syfte att få en rättssäker och effektiv hantering. Sektionen besvarar förfrågningar rörande arkivet informera och utbildar inom dokument-, ärende-, och arkivhantering.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef för sektionen för informationsförvaltning kommer du att leda arbetet vid den centrala registraturen, journalarkivet och det centrala arkivet. Du kommer att ha verksamhets- och budgetansvar för sektionen samt personalansvar för drygt 13 medarbetare bestående av registratorer, arkivarier, arkivassistenter, verksamhetsutvecklare och systemförvaltare. Till arbetsuppgifterna hör planering och genomförande av arbetet med att utveckla och följa upp Kriminalvårdens dokument-, ärende- och arkivhantering. Vidare kommer du att ansvara för att styrande dokument inom sektionens ansvarsområde, såsom klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplaner tas fram samt för att verksamheten har det stöd som krävs för att myndigheten ska fungera rättssäkert och effektivt när det gäller diarieföring och arkiv. Till uppdraget hör även implementering av arbetet med digitala handlingar och på sikt även ett e-arkiv.

Som sektionschef rapporterar du till enhetschef på beredningsenheten och tillhör enhetens ledningsgrupp. Det pågår en verksamhetsanalys på avdelningen för ledningsstöd och internt i myndigheten kommer du att fungera som ambassadör för dokument- och arkivfrågor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en strukturerad person med god samarbetsförmåga. Du är serviceinriktad och har god kommunikationsförmåga med en pedagogisk insikt. I ditt chefs- och ledarskap har du framträdande kompetenser inom förändringsarbete och kan skapa sammanhang samt engagera dina medarbetare. Vi förutsätter att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. I handling omsätter du den värdegrund vår verksamhet vilar på och därmed agerar du förebild för dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

För att kunna bli aktuell för tjänsten behöver du uppfylla följande krav:

• Akademisk utbildning om minst 3 år eller motsvarande kunskaper inom ett relevant område, exempelvis arkivkunskap eller samhällsvetenskap.
• Erfarenhet av dokumenthanteringsstyrning eller arkiv- och registraturfrågor.
• Erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning.
• Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
• Erfarenhet som ledare.

Det är meriterande om du har någon av följande meriter:

• Kunskap om processmodellering, verksamhetsutveckling och vana att arbeta i förvaltningsstyrningsmodell.
• Erfarenhet av ett elektroniskt dokument- och ärendehanteringssystem samt även ett e-arkiv
• Erfarenhet av budgetarbete och av att leda kvalificerade handläggare.
• Erfarenhet från arbete inom statlig förvaltning.
• Chefserfarenhet.


ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Denna befattning är placerad i säkerhetsklass två och då utförs en säkerhetsprövning med bl.a. registerkontroll innan beslut om anställning fattas. I detta fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.

Arbetspsykologiska tester kommer att vara en del av rekryteringsprocessen.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Sammanfattning

Liknande jobb


15 november 2024

Enhetschef, lokalvård

Enhetschef, lokalvård

15 november 2024

Chef för utbildningskontoret

15 november 2024

13 november 2024