Chef till stöd och försörjning

Chef till stöd och försörjning

Arbetsbeskrivning

HR och Arbetsmarknadsförvaltningen söker ny chef till Stöd och försörjning
Vill du ha en ledande roll i en förvaltning som hittills är Sveriges enda av sitt slag? Drivs du av utvecklings och förändringsarbete och gärna tillsammans med andra? Är det kanske till och med dags för dig att ta nästa steg i din egen karriär och utveckling? Då har vi tjänsten för dig.
HR- och arbetsmarknadsförvaltningen i Tranås kommun startade i januari 2021 och innefattar Fyra verksamheter; Stöd och försörjning, Arbetsmarknad- och integration, VUX Tranås samt HR-avdelningen. Förvaltningens övergripande mål är att minska antalet individer som har försörjningsstöd i Tranås kommun genom att fler individer kommer i egenförsörjning genom arbete eller studier.
Då vår kollega går mot nya utmaningar söker vi nu dig som vill anta utmaningen i en av kommunens mest komplexa uppdrag.
ARBETSUPPGIFTER
I tjänsten som chef för Stöd och försörjning i Tranås kommun är duen del i HR och arbetsmarknadsförvaltningens arbete med att fler individer kommer från behov av bidrag till egenförsörjning samt att bibehålla en hög rättssäker prövning av rätten till bidrag.      
Därtill är du arbetsgivarens företrädare och har det övergripande ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet och utveckling. Du leder och utvecklar verksamheten utifrån förvaltningens fastställda mål och budget samt kommunens övergripande riktlinjer och rutiner. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter för att uppnå gemensamma mål samt skapa engagemang och delaktighet.
Rollen som chef är en strategisk tjänst med operativa inslag. Det innebär att du dels arbetar med verksamhetens utveckling och effektivisering såväl lokalt som förvaltningsövergripande tillsammans med övriga chefer och verksamheter i förvaltningen. Men också att du som närmaste chef kan vara ett stöd för medarbetaren i exempelvis individärenden. Du eftersträvar att använda tillgängliga resurser på ett effektivt sätt genom kontinuerlig uppföljning, förändring och kvalitetsarbete.  
Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar till förvaltningschefen. I ledningsgruppen arbetar förvaltningens fem chefer tillsammans med det utvecklande arbetet med förvaltningen och de gemensamma områdena kring arbetsmarknad och ekonomi.
Avdelningens kompetensområde består idag av övergripande socialsekreterare samt administratörer. Målet för utveckling av avdelningen är att bredda framtida rekryteringar med exempelvis beteendevetare el dyl.
Som hjälp och stöd i det strategiska arbetet finns en nystartad strategisk grupp/ledningsgrupp på avdelningen.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver en universitetsutbildning på minst kandidatnivå som arbetsgivaren bedömer relevant för verksamheten samt minst tre års erfarenhet som chef.Utöver utbildnings- och erfarenhetskrav så sker bedömningen av meriterande utifrån arbetsgivarens syn på lämplighet. Det vill säga om lämplighet av kombination av utbildning och erfarenhet är inom relevant område för tjänsten. Exempel på en sådan kombination är en utbildning inom ekonomi men erfarenhet inom arbetsmarknadsområdet.Annat exempel på meriterande utbildningsområde är beteendevetenskapligt område.
Det är meriterande om du
haft en ledarroll inom en politiskt styrd organisation samt inom arbetsmarknadsområdet och då i synnerhet med koppling till försörjningsstödsområdet.
erfarenhet av ledningsgruppsarbete.
har erfarenhet från utvecklings- och förändringsarbete.
har erfarenhet av myndighetsarbete och har god kunskap inom aktuell lagstiftning SoL
Vi söker i första hand en ledare som med mod och engagemang kan föra verksamheten framåt mot uppsatta mål. För att trivas i rollen är du därför en initiativtagande och framåtsträvande person som med din tydliga och kommunikativa sida bidrar till trygghet och mod i verksamheten och i förvaltningen. En ledare som drivs av förändringsarbete och skapar nya förutsättningar och arbetssätt för verksamheten att utvecklas på. Du är flexibel och har god förmåga att arbeta på olika nivå i förvaltningen och i övriga kommunen då tjänsten innebär  nära samverkan med så väl medarbetare, kollegor inom förvaltningen samt andra chefer i kommunen. Du är aktiv i de nätverk du ingår i och har en god dialog med de externa parter som är kopplade till din verksamhet.
Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
God IT-kunskap samt B-körkort är ett krav för tjänsten
I rekryteringen lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet.
Hos oss erbjuds du bland annat:
Möjlighet till distansarbete
Kompetensutveckling
Friskvårdsbidrag
Möjlighet till semesterdagsväxling
ANSTÄLLNING
Tillsvidare
Tillträde 230101 eller enligt överenskommelse
Förtroendearbetstid

ANSÖKAN
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
LÖN
Individuell lönesättning tillämpas.

FACKLIG REPRESENTANT
Nås via kommunens växel, 0140-68100.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tranås kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2022
  • Ansök senast: 31 oktober 2022

Liknande jobb


Enhetschef Miljö och Klimat

Enhetschef Miljö och Klimat

27 november 2024

26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024