OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Arbetsplatsbeskrivning
Tillståndsenheten har 20 medarbetare och hanterar en stor mängd ärenden, bland annat olika ansöknings- och tillståndsärenden för stiftelser, bingospel, bevakningsföretag och allmän kameraövervakning. Vidare handläggs medborgarskapsfrågor för nordiska medborgare, ärenden enligt begravningslagen, förordnanden av olika slag (t ex vigselförrättare) samt nationella och internationella delgivningar. Enheten har även ansvar för samordning och administration av allmänna val. I och med den breda verksamheten har enheten rikliga omvärldskontakter och våra medarbetare bidrar till att Länsstyrelsen fattar väl avvägda beslut, ger god service samt har en rättsäker och effektiv ärendehandläggning.
Enheten tillhör avdelningen för rättsliga frågor som även innefattar fyra andra enheter som bland annat handlägger ett antal olika rättsliga frågor, frågor om tillsyn inom olika rättsområden, överklagande av beslut inom främst plan- och bygglagen och miljöbalken. Dessutom har avdelningen en enhet som hanterar myndighetens diarium och arkiv. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och tar därmed ansvar för hela avdelningens verksamhet och utveckling.
Kvalifikationer
Du ska ha
• relevant akademisk examen, t ex ekonom, jurist eller samhällsvetare
• några års erfarenhet av chefsposition i offentlig sektor
• arbetat några år i ärendetung verksamhet
• intresse för att leda verksamhet och medarbetare
• förståelse för helheter och samband
• erfarenhet av process/verksamhetsutveckling
• erfarenhet av samverkan (Länsstyrelsen har samverkansavtal)
Du ska vara
• närvarande ledare och god förebild
• utvecklingsinriktad och konstruktiv
• god pedagog och kommunikatör
• intresserad av samhällsfrågor
• drivande, resultatinriktad och handlingskraftig
Det är meriterande om du arbetat i statlig myndighet och om du har någon form av ledarskapsutbildning. Det är även meriterande om du har erfarenhet av lean.
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning:Heltid
Tillträde:Enligt överenskommelse
Diarienummer: 21777-2014
Sista ansökningsdag:2014-08-21
Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Vi samarbetar i denna rekrytering med Experis, Manpower Group. Vid frågor kontakta Experis rekryteringskonsult Katarina Thomasson, 08-736 11 26. Intervjuer på Länsstyrelsen planeras till vecka 37.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36