OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Flens kommun tror vi på mångfald, delaktighet och samverkan som en möjlighet att göra skillnad och påverka. Tillsammans tar vi ansvar för och utvecklar livskvaliteten i livets alla faser. Vi rustar för utveckling och behöver dig som kan bidra med engagemang, vilja och uthållighet. Klimatet är vänligt och tillitsfullt och ger medarbetare utrymme att växa.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta.
Arbetsplats
Kommunledningsförvaltningen, med kommunchefen som övergripande chef, består av fem avdelningar: Utrednings-och strategiavdelningen, Ekonomiavdelningen, HR-avdelningen, IT-avdelningen samt, Näringsliv-, turism & serviceavdelningen.
Utrednings-och strategiavdelningen består av funktionerna:
• Kommunstyrelsens kansli som ansvarar för arkivfrågor, service till kommunfullmäktige samt styrelse och råd.
• Webbredaktörer och kommunikatörer.
• Övergripande specialistfunktioner för kollektivtrafik, uppföljning, utvärdering och planering, övergripande frågor om infrastruktur, statistik och befolkningsutveckling samt handläggning av överförmyndarärenden.
• Kris- och beredskapshantering.
Arbetsuppgifter
Utrednings- och strategiavdelningens huvudsakliga uppdrag är att stödja kommunstyrelsen och kommunchefen att ta fram beslutsunderlag och medverka, leda eller samordna kommunens övergripande strategiska planering. Avdelningens resurser leder och samordnar arbetsgrupper och kommunens internkontroll samt uppsiktsplikt. Avdelningen bidrar med omvärldsbevakning, uppföljning, utvärdering och effektivisering av kommunens arbete och ansvarar för förvaltning och utveckling av kommunstyrelsens ärendehantering. Avdelningens kommunikationsfunktion ansvarar för webb, intranät och kommuntidningen Glimten. De stödjer kommunchefen, förvaltningar och verksamhetsansvariga i kommunikationsplanering och marknadsföring. Avdelningens uppgift är att frigöra resurser för arbete med utvecklingsfrågor i kommunen och att utveckla kommunstyrelsens egen ärendehantering. En viktig del i arbetet är att utveckla former för samverkan mellan kommunledningsförvaltningens avdelningar samt mellan övriga förvaltningar i kommunen.
Genom ett starkt engagemang och härliga medarbetare driver och vidareutvecklar du verksamheten på ett strategiskt plan genom de resurser och befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du leder arbetet inom avdelningen, ingår i kommunens övergripande ledningsgrupp och i kommunledningsförvaltningens ledningsgrupp.
Vad erbjuder vi?
Flen står inför spännande och intressanta utmaningar med en kommun som växer, vi erbjuder en kommun med en välskött ekonomi, öppenhet, transparens och tydlig styrning. Medarbetarna på avdelningen har sina egna ansvarsområden men mycket av arbetet sker i team. På arbetsplatsen råder en positiv stämning med god samverkan mellan medarbetarna. Arbetsklimatet mellan kommunens tjänstemän och politikerna präglas av tillit och förtroende.
Du rapporterar direkt till vår kommunchef Cecilia Vikström.
Vad söker vi?
Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, juridik eller förvaltning med flerårig erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete och erfarenhet från en politisk styrd organisation. Vi vill att du ska kunna ge oss bra beslutsunderlag för både kort och långsiktig planering. Du utmanas av att få arbeta i en utvecklingsinriktad kommun och utgöra ett stöd för kommunens chefer och politiker. Du har goda ledaregenskaper, är inkluderande och strukturerad. Din förmåga att kommunicera och på ett pedagogiskt sätt presentera information och underlag för olika målgrupper är av avgörande betydelse för att lyckas i uppdraget. För att klara det behöver du vara en bra omvärldsbevakare och kunna identifiera viktiga frågeställningar, analysera, se helheter och kunna komma med förslag och förbättringsåtgärder. I arbetsuppgifterna ingår att författa tjänsteskrivelser och underlag av olika slag varför du bör vara en van skribent med god språklig förmåga.
Känns det intressant och spännande? Välkommen med din ansökan .
Sista ansökningsdag är den 23 oktober 2016.
Kontaktpersoner
I denna rekrytering samarbetar Flens kommun med Experis.
Ansök tjänsten via Experis.se
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marie Gutke 070-377 54 27, marie.gutke@se.experis.com
Övrig kontaktperson: Cecilia Vikström, kommunchef, 070-867 97 50, cecilia.vikstrom@flen.se. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0157-43 00 00
Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.