Chefsadministratör

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

ÅM2018-1134

Dina arbetsuppgifter

Anställningen är placerad på Riksenheten mot korruption. Riksenhetens ledningsgrupp består av kammarchefen och chefsadministratören. Därutöver finns 9 åklagare, 3 revisorer och 2 åklagaradministratörer. Vi är samlokaliserade med Riksenheten för säkerhetsmål där det finns fyra medarbetare som vi bistår med administrativ service. Administrativt samarbete sker även med Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet Stockholm och Riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott, vilka också har verksamhet i samma lokaler.

Som chefsadministratör blir du ett stöd för kammarchefen i administrativa frågor. Du ska tillsammans med kammarchefen styra enheten mot uppställda mål och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö. Som chefsadministratör fungerar du som närmaste chef för de två åklagaradministratörerna och är därmed arbetsgivarrepresentant.

I dina arbetsuppgifter ingår

personalansvar, vilket bland annat innefattar arbete med personalplanering, avtals- och arbetsmiljöfrågor samt löne- och personalrapportering
att du leder och fördelar arbetet på kansliet, varför det är viktigt att du har eller får förståelse/kunskap om åklagaradministratörernas arbete och de system som används
att handlägga ekonomiska ärenden och upphandlingsfrågor, såsom delprognoser för riksenhetens driftsbudget och att hantera inköp enligt gällande avtal
att hålla medarbetar- och lönesamtal.
Eftersom det är en mindre administrativ enhet omfattar tjänsten även arbetsuppgifter som ingår i åklagaradministratörsrollen som

diarieföring och arkivering i vårt it-system
att via telefon och epost ha kontakt med allmänheten och andra myndigheter, framförallt inom rättsväsendet
att arbeta tillsammans med åklagarna och bistå dem i diverse administrativa frågor.
Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.

Du kommer arbeta i flera olika datasystem som t.ex. Agresso, Palasso och våra egna system som Cåbra och Cårall.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har

erfarenhet från en liknande arbetsledande position i minst två år eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig
gymnasieexamen.
Som person ser vi gärna att du

har du en god administrativ förmåga och en hög arbetskapacitet med förmåga att fatta beslut och ta egna initiativ
är ansvarstagande och följer förhållningsregler och rutiner
är mål- och resultatinriktad och har förmåga till strategiskt tänkande
kan skapa en helhetsbild över arbetssituationen
är stabil och har god självkännedom
har en god samarbetsförmåga och ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning.
Du ska kunna växla mellan att arbeta självständigt och samarbeta med andra. Du uppskattar och uppmuntrar gott samspel mellan kollegor och ser positivt på möjligheten att få vara med och påverka.

Det är meriterande

med relevant utbildning för tjänsten
om du har erfarenhet av budgetarbete och upphandlingsregler
med erfarenhet av personaladministration
om du är van och bekväm med att arbeta i olika datasystem.
Vi vill också att du sätter stort värde på att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning kommer att ske av den som är tänkt att bli chefsadministratör. 

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste. 

Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/Tillsvidareanställning Provanställning 6 månader
  • Publicerat: 30 maj 2018

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024