OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högsta domstolen
Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden.
Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet. I den administrativa enheten ingår registratorskontor, arkiv, HR, IT, bibliotek, service och säkerhet.
Arbetsuppgifter
Som chefsadministratör kommer du att ansvara för att tillsammans med personalen tillhandahålla moderna administrativa funktioner till bästa tänkbara stöd för Högsta domstolens dömande verksamhet. Du kommer att ha en viktig roll i Högsta domstolens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. Du kommer att ingå i domstolens ledningsgrupp. Du kommer att vara chef för den administrativa enheten samt ha ansvar för bl.a. ekonomi- och personaladministration, upphandling och IT. Du kommer också att ha ett stort ansvar för lokal- och säkerhetsfrågor. Vidare kommer du att ha en viktig roll i domstolens arbetsmiljöarbete.
Kvalifikationer
Du ska vara högskoleutbildad med samhällsvetenskaplig eller personalvetenskaplig inriktning och ha erfarenhet av att leda och utveckla i statlig verksamhet samt av personalansvar. Det är meriterande att ha erfarenhet som chefsadministratör på domstol samt goda kunskaper om de administrativa funktionerna på domstol. Likaså är det meriterande att ha erfarenhet av förändringsarbete, projekt med fokus på digitalisering, rekrytering samt ledningsgruppsarbete. Du ska ha mycket goda ledaregenskaper, vara mycket skicklig inom ditt område samt ha erfarenhet av, intresse för och god förmåga att bedriva verksamhetsutveckling. Du ska också ha mycket god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga samt vara drivande, ansvarstagande och självständig. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare