Chefsjurist till Botkyrka kommun

Chefsjurist till Botkyrka kommun

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 400 medarbetare.


Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.



Beskrivning
Vill du bygga upp och utveckla det samlade juridiska stödet i vår mångfacetterade kommun? Nu finns möjligheten att som erfaren jurist forma en ny roll som verkligen kan göra skillnad.

Arbetsuppgifter
Botkyrka kommun söker nu en chefsjurist som vill vara med och bidra till och utveckla kommunens verksamhet. Tjänsten som chefsjurist är nyinrättad och du blir centralt placerad på kanslienheten som ingår i styrnings- och utvecklingsavdelningen på kommunledningsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för styrning, ledning och stöd inom bland annat juridik, ärendeberedning, koncernsamordning, samhälls- och demokratiutveckling. Arbetet bedrivs i nära samarbete med kommunens ledning, förvaltningar och förtroendevalda och innebär spännande och omväxlande utmaningar inom ett brett spektrum av rättsområden med stort egeninflytande och ansvar.

I rollen som chefsjurist samordnar, leder och utvecklar du kommunens processer kring juridiskt stöd tillsammans med två andra kommunjurister. Du ansvarar för normering och samordning av det juridiska arbetet i hela kommunen. I det ingår att konsultativt och operativt bistå kommunens olika förvaltningar och nämnder i juridiska frågor. Du arbetar med tyngdpunkten inom den offentliga rätten men uppdraget kan även omfatta civilrätt och bolagsrätt. Det kan till exempel handla om att genomföra utredningar, handlägga ärenden, upprätta avtal, företräda kommunen vid förhandlingar och i domstol samt att utbilda tjänstemän och förtroendevalda i juridiska frågor. Du bistår även vid avrop av juridiska tjänster från upphandlade leverantörer. Du kommer också att starta upp och leda ett juristnätverk bestående av alla jurister i kommunen.

I tjänsten ingår inte personal- eller budgetansvar.

Kvalifikationer
Krav:
Du har juristexamen tillsammans med minst 7 - 10 års arbetslivserfarenhet som jurist samt gärna har yrkeserfarenhet från både offentlig sektor, helst kommunal, och privat sektor. Du har mycket goda kunskaper inom det offentligrättsliga området.

Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift.

Meriterande:
- Processvana från domstolsförhandlingar
- Notarietjänstgöring
- Kunskaper inom bolagsrätt
- Kunskaper inom civilrätt

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är först och främst en skicklig jurist med ett pragmatiskt förhållningssätt och en utvecklad förmåga att samla in, paketera och presentera material för andra på ett pedagogiskt sätt. Du har en god kommunikativ förmåga och är också en social och prestigelös person som har lätt för att knyta nya kontakter.

Du arbetar effektivt, både enskilt och i samarbete med andra, och har förmåga att prioritera utan att göra avkall på kvalitet. Du är drivande och vill bidra till att utveckla och förbättra de processer som du leder eller är del av samt inspirerar och bidrar till andra kollegors och verksamhetens utveckling.

Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är först och främst en skicklig jurist med ett pragmatiskt förhållningssätt och en utvecklad förmåga att samla in, paketera och presentera material för andra på ett pedagogiskt sätt. Du har en god kommunikativ förmåga och är också en social och prestigelös person som har lätt för att knyta nya kontakter.

Du arbetar effektivt, både enskilt och i samarbete med andra, och har förmåga att prioritera utan att göra avkall på kvalitet. Du är drivande och vill bidra till att utveckla och förbättra de processer som du leder eller är del av samt inspirerar och bidrar till andra kollegors och verksamhetens utveckling.

Kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Anna Arborelius på anna.arborelius@jeffersonwells.se eller 072 537 50 11.

Ansökan
Ansök senast: 2022-12-18. Urvalet sker löpande så vi ber vi dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt!

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.


Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Övrig information

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande


Botkyrka kommun har beslutat att blivande medarbetare som kommer i kontakt med barn eller ungdomar eller barn under 18 år i verksamhet inom ramen för 9 § LSS ska visa utdrag ur belastningsregistret. Det gäller även för medarbetare inom gymnasieskolan, kultur- och fritidsverksamhet, hemtjänst, personlig assistans, servicehus samt vård- och omsorgsboende.


Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre

Näringslivschef Anna Anderberg

Utvecklingsledare Rebecka Hagman

Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49

Sammanfattning

Besöksadress

14785 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
TUMBA, 14785

Liknande jobb


Kommunjurist/dataskyddsombud, Solna stad

Kommunjurist/dataskyddsombud, Solna stad

23 oktober 2024

Jurister till förskoleförvaltningen

Jurister till förskoleförvaltningen

4 oktober 2024

Stadsjurist, vikariat

Stadsjurist, vikariat

20 september 2024

Jurist till enheten för Upphandlingstillsyn

Jurist till enheten för Upphandlingstillsyn

28 augusti 2024