OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Chefsjuristen vid Kammarkollegiet är chef för Juristfunktionen. Juristfunktionen är en intern stödfunktion och består av en verksjurist, två inköpare, fem registratorer och en arkivarie. Juristfunktionen bistår i bl.a. förvaltningsrättsliga frågor som kan kräva ett rättsligt ställningstagande och som inte är delegerade till annan avdelning eller funktion. Juristfunktionen har vidare ansvar för kollegiets instruktion och arbetsordning, kollegiets informationshantering och interna processer för inköp av varor och tjänster, liksom för samordning av kollegiets remissarbete. Funktionen arbetar även med att ta fram styrdokument samt bevakar att pågående förändringsarbeten vid kollegiet görs på ett rättssäkert sätt.
Arbetsbeskrivning
Som chef arbetar du med planering, styrning och uppföljning av verksamheten som har nio medarbetare. Du utgör ett stöd till exempel inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, upphandlingsfrågor avseende kollegiets egna inköp samt övrig myndighetsjuridik. Funktionen leder arbetet med att anpassa kollegiet till de nya reglerna i dataskyddsförordningen. I arbetet ingår även att ansvara för och medverka i att ta fram styr- och stöddokument, att hålla i utbildningar och att i stor utsträckning delta som juridisk expert i olika projekt och arbetsgrupper. Arbetet med att utveckla och digitalisera myndighetens registratur och arkiv kommer att vara central i din roll.
Arbetet har som framgår ovan en mycket bred juridisk inriktning. Den organisatoriska placeringen kommer att vara direkt under generaldirektören och du ingår i ledningsgruppen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• svensk jur.kand./juristexamen (180/270 hp)
• goda juridiska kunskaper främst inom förvaltningsrätt
• flerårig ledarerfarenhet med personal- och ekonomiansvar samt intresse och fallenhet för ledarskap och intresse för lagarbete och att utveckla team och medarbetarskap
• goda kunskaper om personalfrågor, verksamhetsplanering, budgetering och uppföljning
• erfarenhet från arbete på annan myndighet och kunskaper om statsförvaltningens särdrag
Meriterande är:
• erfarenhet från arbete med styrande dokument
• erfarenhet från arbete med registratur och arkivfrågor
• processerfarenhet
• erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete
Som person är du noggrann och har ett systematiskt arbetssätt, kan förstå och analysera komplexa frågor samt skriver och kommunicerar klart, tydligt och strukturerat. Du är självständig och ansvarstagande och är van vid att ge stöd och råd. Du har en mycket god samarbetsförmåga.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 11 december 2017. Ansök via Ansök-knappen.
Kontaktpersoner
Gunnar Larsson, GD, 08-700 08 00
Helén Björkman, HR-chef, 08-700 08 81
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88
Kammarkollegiet förvaltar drygt 175 miljarder kronor åt mer än 400
kunder. Vi representerar Allmänna arvsfonden, auktoriserar tolkar och
för allmänhetens talan i miljöprocesser.
Kammarkollegiet effektiviserar den offentliga förvaltningen genom att
ingå ramavtal avseende bland annat IT och kontorsinredning. Vi godkänner
också ändringar i stiftelseförordnanden. Kammarkollegiet fastställer
resegarantier och försäkrar hela den statliga verksamheten. Även
studenter är försäkrade via oss. Detta för att nämna några av våra drygt
30 olika uppdrag vi har från regeringen.
Kammarkollegiet har cirka 270 anställda framför allt jurister, ekonomer
och kvalificerade handläggare varav merparten arbetar centralt i
Stockholm. Försäkringsverksamheten med cirka 40 medarbetare är belägen i
Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26