OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar pastorat har fem stadsförsamlingar med tillsammans närmare 22 000 medlemmar.
Pastoratet har ca 90 anställda medarbetare med en väl fungerande förvaltning. Vi firar gudstjänst och bedriver församlingsverksamhet i våra församlingskyrkor där också många ideella medarbetare bidrar till det levande församlingslivet. Pastoratets begravningsverksamhet bedrivs på två vackra kyrkogårdar och ett modernt krematorium.
Beskrivning
Trivs du i en roll som innebär att du arbetar nära och stöttar verksamhetens ledning?
Söker du en tjänst som innefattar många interna och externa kontakter?
Nu finns möjligheten att bli kyrkoherdens sekreterare i Kalmar pastorat och i den rollen vara en viktig medspelare i Svenska kyrkans arbete i Kalmar.
I Svenska kyrkans organisation är kyrkoherden övergripande chef för all personal, har det yttersta ledningsansvaret för den totala verksamheten med tillsynsansvar inför biskopen och är ofta Svenska kyrkans lokala representant i externa sammanhang. Svenska kyrkan är en demokratiskt styrd organisation vilket även innebär att kyrkoherdens arbete innefattar regelbundna kontakter och arbete tillsammans med de förtroendevalda i pastoratets styrande organ samt sådana uppgifter som hör till att ofta vara föredragande vid sammanträden med kyrkoråd och dess arbetsutskott.
Arbetsuppgifter
Kalmar pastorat erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i ett av de äldsta husen på Kvarnholmen, något kvarter bortom domkyrkan och Stortorget.
I rollen som chefssekreterare erbjuds du ett varierande och utvecklande arbete i Kalmar pastorat. Du kommer att vara ett stöd till kyrkoherden innefattande bl.a. mötesbokningar samt att ansvara för kyrkoherdens officiella telefon och mail, och ta emot besök.
Du kommer också att arbeta med planering och åtgärder inför och under olika möten och aktiviteter som kyrkoherden ansvarar för eller annars deltar vid – av både internt och externt slag. Vidare kommer du att hantera brevkorrespondens, svara för utskick, samt inbjudningar och anmälan till vissa utbildningar av internt och externt slag. Diarieföring av kyrkoherdens handlingar kommer att bli aktuellt i samband med övergång till ett nytt och modernare diariesystem. Kyrkoherden svarar även för viss pastoratsgemensam personaladministration vilken du förväntas kunna hantera.
Vid sidan av ovanstående ingår i tjänsten att kunna vara back-up i övriga administrativa frågor som förekommer inom förvaltningsområdet. Du kommer att ingå i ett team av engagerade och kompetenta medarbetare i pastoratets kanslifunktion.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har fullgjord gymnasieutbildning och flerårig väl vitsordad relevant yrkeserfarenhet, gärna innefattade arbete med ledningsstöd. Om du har erfarenhet av administrativt arbete från statlig eller kommunal verksamhet kan det vara meriterande. Du har mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, och mycket god kommunikativ förmåga. Du har även goda kunskaper i Officepaketet.
Personlig profil
Rollen kräver att du har god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Som person är du ansvarstagande, flexibel, noggrann och prestigelös samt har ett gott omdöme. Du har lätt för att lära nytt, en god förmåga att analysera och prioritera samt ett intresse för utvecklingsfrågor. Du har en självklar servicekänsla samt ett problemlösande förhållningssätt. Vidare behöver du ha ett förtroendeingivande och professionellt sätt i kontakten med parter och allmänhet. Du ska också ha en väl utvecklad samarbetsförmåga och kunna medverka till trivseln på arbetsplatsen.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Arbetsprov kan komma att användas vid rekryteringen.
Intervjuer beräknas ske under v. 50 och 51.