OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten söker Civila handläggare av utlänningsrättsliga ärenden till gränspolis grupperna i Dalarnas-, Värmlands- och Örebro län.
ref nr C7561//2016.
Ansök senast 2016-08-29.
Arbetsplatsen i Dalarna är placerad i Borlänge, i Värmland är arbetsplatsen förlagd till Karlstad och i Örebro län är arbetsplatsen placerad i närheten av Örebro.
Ange i din ansökan vilken ort du önskar bli prövad mot.
Arbetsuppgifter:
Handläggning av utlänningsrättsliga ärenden innebär att du bl.a. kommer att arbeta med verkställighet av beslut om avvisning och utvisning. Detta enligt utlänningslagen i form av ärenden som lämnats över till Polisen av Migrationsverket, Polisregionens egna fattade beslut om avvisning och beslut av allmän domstol om utvisning i samband med dom i brottmål. I arbetsuppgifterna ingår också att arbeta med inre utlänningskontroll och gränskontrolluppgifter vid yttre gräns. Arbetsuppgifterna är varierande till innehåll och omfattning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant utbildning eller kurser för att arbeta med utlänningsrättsliga ärenden, exempelvis inom utlänningsrätt, juridik, samhällsvetenskap.
Flerårig erfarenhet av att arbeta som handläggare.
Mycket god datorvana, särskilt Officepaketet.
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Goda kunskaper i svenska och engelska.
God kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt.
God analytiska förmåga, och kan skriftligen och muntligen sammanfatta en stor mängd information och kortfattat delge information till den som har fattat beslut i ärendet.
Normalt/godkänt färgseende är ett krav för att kunna arbeta i gränskontrollen som passkontrollant.
B-körkort är ett krav.
Meriterande
Det är meriterande om du har:
Ytterligare språkkunskaper.
Kunskaper och erfarenheter av tillämpning av utlänningsrättslig verksamhet.
Kunskap om Polisens olika IT-system.
Erfarenhet av att arbeta enligt Lean-modellen.
erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning (statlig myndighet, kommun eller landsting).
Personliga egenskaper
Som person har du förmåga att hantera många saker samtidigt och är lösningsorienterad. Arbetet ställer krav på att du har hög integritet och ett professionellt förhållningssätt. Dessutom krävs god förmåga att arbeta i grupp med stort enskilt ansvarstagande mot gruppens gemensamma mål. Vi ser även att du ska kunna arbeta självständigt. Du har förståelse för Polisens uppdrag och kan arbeta efter fattade beslut. Du har god social kompetens och förmågan att skapa bra kontakt och samarbete både inom och utom Polisorganisationen.
Arbetet vid gränspolisen kan medföra tjänsteresor både inom och utom landet, ibland med kort varsel.
Arbetstider och omfattning
Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Det är heltid och veckoplanerad arbetstid tillämpas.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer om Region Bergslagen, arbetsgruppen och tjänsten på
Polisens webbplats www.polisen.se. Sök via denna länk: https://recruit.visma.com/Public/Apply.aspx?guidAssignment=d8ba9781-614b-4fcb-9eef-b0cda8c45936