OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserad i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Regionledningscentralen (RLC) är en sektion inom den Operativa enheten och ansvarar för att leda polisens ingripande¬verksamhet i Södermanlands, Östergötlands och Jönköpings län. Idag finns en ledningscentral i respektive län, men under 2016 kommer det ske ett samgående till ett gemensamt RLC med placering i Linköping. RLC är bemannad med både poliser och civila operatörer. Inom RLC bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Här leds och planeras större händelser i regionen. Vi har en bra servicenivå idag men arbetar ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet och söker nu civila operatörer (RLC-operatörer).
Vi söker både dig som redan idag är certifierad RLC-operatör och dig som är intresserad av att inleda en anställning med att genomgå RLC-operatörsutbildning (ca 18 veckor) i Linköping. Du kommer efter godkänd utbildning tjänstgöra en tid i Jönköping eller Eskilstuna. När nya RLC är i drift, preliminärt under hösten 2016, kommer placeringsorten att vara Linköping.
Arbetsbeskrivning
I arbetsuppgifterna som RLC-operatör ingår att hantera inkommande telefonsamtal och radiotrafik. Telefonsamtalen är framför allt från allmänheten som behöver vår hjälp men också från våra samarbetspartners som Räddningstjänsten, SOS Alarm, väktarbolag m.fl.
Under ledning av RLC-befäl kommer du att bedöma, registrera, prioritera och förmedla uppgifter till kollegor på fältet och ge yttre resurser tydliga direktiv i operativa ärenden. Du kommer att arbeta med både rutinärenden och insatser. Arbetet och kommunikationen bedrivs i en utpräglad IT-miljö, där kontakten med allmänheten liksom samspelet och lagarbetet med kollegor både inom och utom RLC är avgörande för uppdraget.
Kvalifikationer
Du är trygg som person, har god prioriteringsförmåga, klarar av att växla tempo och arbeta metodiskt samt strukturerat också vid hög arbetsbelastning. God simultankapacitet är en förutsättning liksom förmåga att behålla lugnet också i komplexa situationer. Du behöver ha förmåga att skapa kontakt, bemöta och under tidspress inhämta information från medborgare som befinner sig i utsatta situationer, samtidigt som du måste kunna ge tydliga direktiv till kollegorna i yttre tjänst. Du behöver kunna arbeta självständigt men också ha en väl utvecklad samarbetsförmåga.
För att klara arbetet behöver du ha förutsättningar att arbeta obehindrat med datorn som arbetsverktyg. Arbetet ställer krav på att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift (svenska). Goda kunskaper i engelska är ett krav och språkkunskaper i övrigt är meriterande. Du måste ha god förmåga att sätta in en enskild händelse i ett större perspektiv, och ha förutsättningar för ett helhetstänkande och förståelse för polisens uppdrag.
Det är meriterande med tidigare utredningsvana och kunskaper i förundersökning. Erfarenhet från arbete inom ledningscentral ses också som ett plus. Arbetet kräver att du är svensk medborgare, har utbildningsbakgrund (minst gymnasiekompetens) och B-körkort.
Läs hela annonsen på www.polisen.se