Claim & Cost control Servicemarknad Lastbil – Scania Sverige AB

Claim & Cost control Servicemarknad Lastbil – Scania Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Uppskattar du att jobba i en dynamisk miljö med många kontaktytor och kunniga kollegor? Känner du dig hemma i fordonsbranschen och trivs att arbeta med servicerelaterade frågor? Arbetar vill ta nästa steg? Då kanske detta är ett jobb för dig!

Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid. Vi har en växande marknad och ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar.

Affärsområdet Servicemarknad ansvarar för att våra Scaniakunder runt om i landet ska ha tillgång till förstklassig service. För att lyckas med detta uppdrag jobbar vi tillsammans och genom våra återförsäljare med försäljning och stöd rörande produkter och tjänster som Scania levererar på den svenska marknaden. Vi tillhandahåller teknisk- och reservdelssupport och utbildning för att skapa och bibehålla en hög kompetensnivå i hela nätverket, allt i syfte att säkerställa bäst möjliga kundnöjdhet- och lönsamhet kopplat till våra leveranser.

Området servicemarknad växer hela tiden och i dag har våra kunder sammanlagt omkring 17 000 aktiva serviceavtal där verkstäderna i Scanias nätverk dagligen utför tillsyn- och reparationer inom ramen för avtalen. För att kunna stötta och utveckla processen kring anspråk mot avtalsportföljen ser vi nu behov av att förstärka med en resurs hos distributören.

Gruppen
Rollen som ansvarig för Claim & cost control kommer att ingå i ett team för garanti- och avtalshantering inom affärsområdet Servicemarknad. Teamet består i dag av två personer i nära samarbete med både teknik- och avtalsgruppen.

Ditt uppdrag
Det övergripande syftet med rollen Claim & cost control är att vara drivande i att vända en negativ trend kring kostnadsanspråk i vår avtalsportfölj.

För att åstadkomma det kommer du att behöva arbeta mycket med kultur och beteende kring avtalsanspråk. Kortsiktigt kommer uppdraget handla om att granska alla avtalsanspråk som kommer in från återförsäljarnätverket och återkoppla till verkstäderna. I nästa steg kommer rollen att innebära utveckling av metoder för att systematisk höja nivån på avtalsanspråken. För att nå målen kommer du att behöva arbeta mycket med verktyg och metoder som möjliggör en beteendeförändring bland annat genom systematik, utbildning och uppföljning av återförsäljarnätverket.

Arbetet är väldigt tvärfunktionellt och inbegriper bland annat tät dialog med återförsäljare, teknikorganisationen, avtalsgruppen och säljare för serviceavtal.

Arbetsuppgifter
Exempel på kontinuerliga arbetsuppgifter


• Granska och avgöra avtalsanspråk från återförsäljarna med hjälp av relevanta system
• Kontinuerligt följa upp avvikelser med verkstäderna
• Utveckla processen och metoder för avtalsanspråk
• Ta fram utbildningsmaterial
• Träna återförsäljarnätverket

Din profil
Vi söker en lagspelare som är nyfiken av att lära sig nya saker och vill utvecklas vidare inom Scanias organisation. Du har en analytisk förmåga, är en kommunikativ person i tal och skrift, gillar struktur och har ett stort eget driv. Vi tror även att du har ett stort teknikintresse och har tidigare erfarenhet av Scanias produkter och verkstadsprocessen från arbete inom Scanias servicenätverk.

Du har tidigare arbetat med servicerelaterade, administrativa och koordinerande uppgifter och som person är du utåtriktad, noggrann och strukturerad. Det mesta av arbetet sker på svenska men du bör behärska engelska i tal och skrift. Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse. Tidigare erfarenhet av Scanias dealer management system Automaster är mycket meriterande. 

Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett spännande arbete inom servicemarknad i gränslandet mellan teknik administration och analys, trevliga kollegor och utvecklingsmöjligheter hos en av Scanias främsta Distributörer.

Tjänsten är på heltid med placering i Stockholmsregionen.

För mer information
För mer information kontakta Maria Molén, chef för avtalsgruppen 070-248 33 41, Alessandro Pontecorvi, chef för teknikgruppen 070-081 57 00 eller David Blücher, garanti- och avtalshandläggare 010-706 60 09. 

Ansökan
Din ansökan ska innehålla ett personlig brev och ett CV. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden. Rekryteringen kommer ske i samråd mellan chefen för teknikgruppen och avtalsgruppen.

Sista ansökningsdag är 10 april 2023.

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerade Scania Sverige 2 462 tunga fordon till en marknadsandel på 40,6%, därtill registrerade Scania Sverige 239 Scaniabussar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2023
  • Ansök senast: 10 april 2023

Liknande jobb


22 juni 2024

20 juni 2024

18 juni 2024