Commercial Manager

Arbetsbeskrivning

Om Exertis

Exertis Nordics is one of the Nordic region's largest distributors of IT hardware, AV products, Entertainment (movies, books, games & toys) and one of the largest PC manufacturers in the Nordics. The company has its warehouse and head office in Gothenburg with local offices in Stockholm, Helsingborg and Umeå in Sweden, Sandefjord in Norway, Helsinki and Tampere in Finland and Copenhagen in Denmark. Sales amounted to more than SEK 2 billion in 2017. The company is currently collaborating with more than 250 suppliers and more than 4000 retailers across the Nordic region. Since 2014, the company is part of Exertis Group, one of Europe's largest distributors with a turnover of EUR 3 billion.

Är du en engagerad, driven och gillar att omge dig med kunniga kollegor? Vill du ta chansen att utveckla och utvecklas i ett internationellt företag? Då kan du vara vår nya Commercial Manager!

I rollen ansvarar du för det strategiska arbetet tillsammans med affärsområdeschefen och du kommer att ha fullt personalansvar för ditt närmsta team. Du skapar tillsammans med dina kollegor såväl effektivitet som teamkänsla.

Hos oss är du som individ värdefull och dina kunskaper och erfarenheter är en viktig del i företagets gemensamma framgångar. Vi vill det ska vara utvecklande och roligt att gå till jobbet. Därför erbjuder vi fina förmåner som gym och massage, en flexibel arbetsdag och vi slår alltid på stort för att fira våra gemensamma framgångar. För oss är arbetet med mångfald och inkludering, och varje medarbetares välbefinnande, i fokus varje dag.

Arbetsuppgifter

• Tydlig ledar- och ansvarsroll, för din personalgrupp, i beslut som rör affärsområdet på nordisk nivå, samt samarbete med övriga Exertis-bolag inom Pro Solutions globalt.
• Strategiskt arbete med budget och 3-årsplaner, kommersiellt, organisatoriskt och ur ett Supply Chain perspektiv.
• Totalansvar för Vendor Managers och samtliga leverantörer inom produktområdet Pro Solutions, avseende personal, försäljning, inköp, lagervärden och produktportfölj.
• Säkerställa arbetet med försäljning, lager och prognoser. Rapportering till AO-chef.
• Löpande analys av produkt och varumärkesportfölj samt optimeringen, planering och strategiarbete inom respektive produktsegment.
• Initiera och utveckla relationer med områdets viktigaste tillverkare.
• Skapa rätt förutsättningar för försäljningsavdelningarna i våra nordiska länder tillsammans med Vendor Managers gällande tillgänglighet av produkter, leverans, prisinformation samt marknadsaktiviteter.

Kvalifikationer

• Erfarenhet från tidigare roll är meriterande.
• Erfarenhet av hur olika system hänger ihop med varandra är meriterande, då vårt ERP-system är ett egenutvecklat system som kopplas med inköpta styrsystem.
• Utmärkt strategisk kompetens - både ur ett eget och ett helhetsperspektiv.
• God kommersiell förståelse - både ur ett eget och ett helhetsperspektiv.
• Kommunikativ, lyhörd, social och förtroendeingivande.
• God analytisk förmåga och känsla för att prioritera och ta beslut.
• Flytande i svenska och engelska.

Vi erbjuder dig

• Varierande arbetsuppgifter med möjlighet att utvecklas inom organisationen.
• Motiverande kollegor och en kreativ arbetsmiljö.
• Möjlighet till stort eget ansvar och ett flexibelt arbetssätt.
• En arbetsplats med stort engagemang för mångfald och inkludering.
• Arbetstid dagtid måndag – fredag, 40 h/v, med 6 mån provanställning (hybrid arbetsplats).
• Lönen är fast enligt individuell överenskommelse.
• Start snarast möjligt.
• Placering: Göteborg eller Stockholm

Ansöker gör du via nedan länken, vi tar inte emot ansökningar via mail.

Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden är slut. Sista ansökningsdatum är 2023-01-31.

Har du frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta rekryterande chef,

Business Director, Fredrik Tidemar fredrik.tidemar@exertis.se

Övriga frågor besvaras av People & Culture Director, Anna Linnér anna.linner@exertis.se

Vilka är vi?

Exertis Nordics är en av Nordens största och snabbast växande distributörer av IT- och Pro AV-produkter, konfigurationstjänster, Säkerhet & Övervakning och Entertainment (böcker, spel & leksaker) samt är en av Nordens största tillverkare av datorer. Vårt huvudkontor och lager finns i Göteborg, med lokalkontor i Stockholm, Helsingborg och Umeå i Sverige, Sandefjord i Norge, Helsingfors i Finland samt Köpenhamn i Danmark.

Vi samarbetar idag med över 250 leverantörer och fler än 4 000 återförsäljare över hela Norden. Sedan 2014 ingår företaget i Exertis Group, en av Europas största distributörer av teknologi, med en omsättning på nära 50 miljarder SEK.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Exertis
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 december 2022
  • Ansök senast: 31 januari 2023

Liknande jobb


20 december 2024

Head of Regional Sourcing EMEA

Head of Regional Sourcing EMEA

20 december 2024

19 december 2024