Commercial Manager

Commercial Manager

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba på ett bolag med spännande framtidsplaner? Vi söker nu en Commercial Manager med ansvar för försäljnings- och marknadsfunktionen med placering på vårt kontor i Falköping. Vill du vara en del av vårt fantastiska team och bidra till att förverkliga vår vision att ge fler människor glädje av design, då kan det här vara rollen för dig.
A Lot Decoration Sweden AB grundades 2004 i Falköping och är ett av Nordens ledande inredningsföretag med tusentals kunder över hela Norden. Vi erbjuder allt från dekorationsartiklar till mindre möbler till florister, dekoratörer, blomster- och presentbutiker samt inredningsbutiker. Försäljningen sker främst via egen webbshop och endast B2B. Vi medverkar också på ett antal mässor och har ett eget showroom i Falköping, där vi även har kontor och lager. Vi är ca 20 anställda och har en omsättning på ca 100 miljoner.
Rollen som Commercial manager innebär att ha ett övergripande ansvar för bolagets försäljning via samtliga kanaler och leda försäljnings – och marknadsteamet så att våra strategiska tillväxtmål nås, vilket innebär ansvar för försäljningsbudget och att vara en del av ledningsgruppen.
Ansvarområden och huvudsakliga arbetsuppgifter:
Försäljningsstrategi och affärsplaner för att nå vår vision, sätta försäljningsbudget baserat på aktivitetsplaner både på lång och kort sikt.
Analysera försäljningsresultat, utfall från kampanjer och marknadsaktiviteter, kundbearbetning och rekrytering, säsongsplanering och konkurrenter.
Ansvara för prissättning av produktportföljen gentemot kund (rabatter, villkor, förhandling).
Ansvara för bolagets marknadsföring vilket omfattar varumärken, produktinformation, kommunikationskanaler och kostnadsbudget.
Ansvara för rekrytering av nya kunder, kontakt med existerande kunder och agenter/ representanter.
Som en del av ledningsgruppen, ta beslut och rapportera till styrelsen samt på andra sätt stötta CEO.
Ta aktivt ansvar för samarbete och informationsdelning med övriga funktioner inom bolaget för optimalt resultat.



Vad innebär det att vara Commercial Manager på A Lot Decoration
Du är ansvarig för att ta fram och implementera försäljningsstrategier och affärsplaner för att nå vår vision vilket innebär både internationell expansion och utveckling av vårt kunderbjudande. Det innebär etablering av marknadsföringsstrategier och planer för att attrahera nya kunder, vårda och utveckla befintliga kunder, positionera och skapa kundkännedom kring vårt varumärke. Du ansvarar för samtliga kundevent och kundupplevelser vilket inkluderar försäljningsmål, kostnadskontroll och resurseffektivitet.
Du ansvarar för kundrelationer och prissättning av produktportföljen gentemot kund vilket inkluderar rabatter, villkor, förhandlingar och volymer. Du har bra koll på vad som händer på marknaden, har goda relationer med aktörerna och utvecklar vår förmåga att skapa glädje, vara nära och överraska.
Du är ansvarig för att följa upp och analysera försäljningsresultat, utvärdera kampanjer och marknadsaktiviteter, analysera kundkorg och kundresan. Du ansvarar för att justera aktiviteter i relation till förväntat resultat och att hålla blicken framåt för att utvärdera försäljningstrenden och bearbeta olika scenario.
Du ansvarar för vår e-handelsplattform och utveckling av vår digitala kommunikation, för katalog och övriga trycksaker samt driver och organiserar vår närvaro på mässor och utställningar. Det innebär även projektledning, projektbudgetering och uppföljning av förväntat resultat.
Du kommer att leda ett team som består av marknadsförare e-com, marknadsförare foto/content, innesäljare och säljassistent. Du är en ledare som skapar tillit, bygger högpresterande team och utvecklar individen. Du kan tydligt kommunicera strategin och omvandla den till en aktivitetsplan som teamet förstår och kan implementera.
Erfarenhet, kompetens och förmågor som är viktiga för rollen:
Relevant högskoleutbildning med finansiell/marknadsekonomisk/analytisk inriktning
Du har minst 5 års erfarenhet av nationell och internationell försäljning gentemot B2B via digitala kanaler
Du har minst 5 års erfarenhet av att leda andra, personalansvar och är en ledare som andra gärna följer
Du är affärsmässig, brinner för försäljning och marknadsföring, tar ansvar och är resultatorienterad
Du har en stark analytisk förmåga med helhetstänkande och hög ambitionsnivå
Du är organiserad, strukturerad, proaktiv och kan hålla fokus på att leverera mål och ta affärskritiska åtgärder
Du har lång erfarenhet från kundrelationer och kundbearbetning och kan bygga långsiktiga relationer utifrån kommersiella krav
Du är en lagspelare med positiv och lösningsorienterad attityd
Du kan hantera Excel på en avancerad nivå och är väl bevandrad i MS Office
Du är van vid en dynamisk arbetsmiljö med flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa dig
Du har en tvärkulturell förståelse och kan känna empati för skillnader hos människor och kulturer genom att vara respektfull
Flytande engelska, både i tal och skrift

Sammanfattning

  • Arbetsplats: A Lot Decoration Sweden AB Falköping
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2024
  • Ansök senast: 31 oktober 2024

Postadress

Södermannagatan 2
Falköping, 52136

Liknande jobb


Regionchef

21 november 2024

20 november 2024

19 november 2024