Commodity Manager för kunds räkning

Arbetsbeskrivning

Som Commodity Manager kommer du tillhöra inköpsorganisationen som är uppdelad i flera olika funktioner för att på en global nivå säkra kvalitet, leverans, kostnadseffektivitet och sustainability inom supply chain. En av de viktigaste funktionerna inom inköp är Commodity Management, som fokuserar på att hantera alla commodities inom direkt material samt tillhörande kommersiella relationer med leverantörerna.

Arbetsbeskrivning:

Som Commodity Manager är du en del av ett globalt commodity team som ansvarar för Engine Power Components. Du rapporterar till Director inom gruppen. Som Commodity Manager är du ansvarig för kvalitet, leverans, kostnadseffektivitet och sustainability för din commoidty under samtliga produkters respektive livscykel.

Arbetsuppgifter:

• Vara ytterst ansvarig för alla kommersiella relationer med leverantörer inom din commodity på en global nivå, säkra uppsatta nivåer av kostnader, kvalitet, leveransprecision, sustainability, etc.
• Skapa en långsiktig strategi för hur dina commodities skall leverera maximalt värde, samt utarbeta en aktivitets plan för hur strategin skall omsättas i praktiken.
• Skapa värde genom strategisk sourcing och kostnadseffektiva avtal som uppfyller alla krav på försörjning. Detta uppnås genom en systematisk sourcing metodik och ett löpande ansvar för totalkostnad. Vidare ansvara för förhandlingar, leverantörsval, samt utveckling och underhåll av leverantörsavtal.
• Hantera relationer med leverantörer för att öka leverantörens prestanda, effektivisera kontrakt, skapa bättre samarbete och integration, samt leverera ett förbättrat resultat.
• Bygga och upprätthålla ömsesidigt fördelaktiga relationer med viktiga leverantörer inom din commodity med målet att minska kostnaderna och eliminera slöseri.
• Skapa och underhålla relationer med interna funktioner inom inköp, såsom Project Sourcing, OEM inköp, Supplier Quality Assurance och Supplier Development, men även andra interna intressenter såsom R&D, logistik och produktion. Säkerställa att strategin inom varje commodity kommuniceras till berörda delar av inköpsorganisationen samt se till att strategin och leverantörernas kapacitet även är anpassad till nya utvecklingsplaner.
• Skapa och behålla relationer med interna kunder och andra delar av organisationen för att säkerställa ständiga förbättringar och en tillfredställande servicenivå.
• Hantera efterfrågan för att optimera livscykelkostnaden
• Införa kostnadssparande åtgärder, budgetarbete (förhandlingar samt andra besparingar inkluderat), en årlig prisförhandling samt LCC initiativ.

Dina kvalifikationer:

Utbildning:

• Minimum: Kandidatexamen i företagsekonomi, samt ingenjörsutbildning inom mekatronik eller maskinteknik.
• Fördel: Magisterexamen inom mekatronik eller maskinteknik.


Erfarenhet:

• Minst 5 års erfarenhet av inköp, gärna på positioner inom commodity management av mekatroniska komponenter, och helst i en internationell miljö.
• Erfarenhet av mekatroniska komponenter samt bearbetning såsom Förgasare, Tändmoduler, Svänghjul eller Tändstift är en fördel.
• Erfarenhet av ledarskap och change management är en fördel.

Språk:

• Flytande engelska erfodras (muntligt och skriftligt)
• Ytterligare språk som t.ex. tyska är en fördel

Egenskaper:

• Förmåga att definiera en vision och en strategi för inköp och tilldelade commodities.
• Djupa insikter inom inköp av tilldelade commodities; tillräckligt för att analysera frågor som rör upphandlingar, rekommendera lösningar och strategier, samt genomföra förändringar.
• Ha god planeringsförmåga, vara organiserad, analytisk samt en ”problemlösare”.
• Utmärkta kunskaper i strategisk sourcing och dess tillämpning vid t.ex. faktabaserade förhandlingar och tvärfunktionella gruppsamarbeten.
• Förmåga att hantera strategiska relationer med leverantörer, inkluderat skapandet av relationer, prestanda, utveckling och integration.
• Goda kunskaper kring programvaror (t.ex. Microsoft Office), presentationer och databassystem.
• Goda kommunikationsegenskaper (muntligt och skriftligt).
• Personliga egenskaper som t.ex. diplomatisk, social, god förhandlare etc.
• Förstår vikten av extern och intern kundservice.

Tjänsten är inledningsvis på konsultbasis med placering i Jönköping. För rätt person finns möjlighet till vidare anställning.

EnPartner är ett varumärke inom OnePartner Group. OnePartner Group är en svensk koncern med huvudkontor i Jönköping. Vi är en av de mest expansiva aktörerna inom kompetensförsörjning i södra Sverige. Vi når våra kunder och kandidater genom tre varumärken: EnPartner - rekrytering, uthyrning och HRM inom tjänstemannasektorn. EPAB - rekrytering, bemanning och omställning inom kollektivområdet. EBS - funktionslösningar och helhetsåtaganden hos våra kunder eller i egna lokaler. OnePartner Group är verksam på ett 20-tal orter, har ca 600 anställda och omsätter ca 200 miljoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Rydholm
0734-141684
Mikael Rydholm

Jeanette Hjalmarsson

Konsultchef Mikael Rydholm
036-4409018 0734141684
Verksamhetschef Jeanette Hjalmarsson
0729745500
Mikael Rydholm

Mikael Rydholm
0734-141684
Tommy Thelin

Mikael Rydholm
0734-141684
Marcus Ljung
0707-7766113

Sammanfattning

  • Arbetsplats: EnPartner Jönköping AB Jönköping
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid tillsvidareanställning
  • Publicerat: 8 april 2015

Besöksadress

Österängsvägen 3
Jönköping

Postadress

Ränterigränd 1B
Jönköping, 55320

Liknande jobb


Underhållsingenjör

Underhållsingenjör

16 december 2024

20 december 2024

Buyer

Buyer

17 december 2024

Inköpskonsult

Inköpskonsult

17 december 2024