OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa med lösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. I norra Europa har vi även ett omfattande erbjudande av tak, fasader och takavvattning. Lindab finns i 20 länder i Europa och omsätter ca 9 miljarder.
Vi har en decentraliserad organisation med ca 4500 medarbetare som jobbar nära kunderna, där vår drivkraft är att skapa ett bättre klimat. Vi spenderar 90 procent av vår tid inomhus och inomhusklimatet är avgörande för hur vi mår. Därför utvecklar vi energieffektiva lösningar för hälsosamma inomhusmiljöer och vi gör det på ett sätt som även skapar ett bättre klimat för vår planet.
Bli del av vårt Corporate Communications team! Vi vill bli fler då vi har många spännande projekt framför oss. Lindab vill förändra hur vi kommunicerar internt och externt. Bli en av oss som driver denna viktiga förändring.
Under ett par års tid har vi jobbat med flera större projekt, som att ta fram en ny webplattform, förändra hur vi använder sociala medier, lansera ett nytt intranät och påbörjat resan mot att ompositionera Lindab – från ett verkstadsbolag – till ett ventilationsbolag som skapar hållbara inomhusmiljöer. Nu är det dags att ta nästa steg i vårt förändringsarbete. Vi vill jobba mer med vårt varumärke, med att lyfta vårt budskap mot kunder, med hur vi jobbar med och kommunicerar våra värderingar och med vår hållbarhetskommunikation internt och externt.
Vi söker dig som är en skicklig kommunikatör Du kan förstå komplicerade frågor och förenkla dem så att alla kan ta till sig innehållet. Du funderar på vilka målgrupper vi vill nå och anpassar budskapet därefter. Du förstår vikten av att kombinera ord och bild för att skapa det intryck vi är ute efter. Du är intresserad av människor och hur kommunikation kan få dem att ändra sitt beteende.
Vi utökar teamet med en ny roll samtidigt som vår kollega Susanne går på föräldraledighet. Susannes arbetsuppgifter kommer temporärt fördelas mellan samtliga i teamet, baserat på våra kunskapsområden. Det ger dig en bra introduktion till hur vi arbetar med kommunikation på Lindab, då du får möjligheten att både arbeta med uppgifter som är inarbetade sedan tidigare samt med nya projekt där du är med och formar rollen. I vårt team kombinerar vi rollen som projektledare med att ha områden som vi ansvarar för. Vi hjälps åt så att inget projekt står still för att någon inte är på plats. Det leder till bredd på arbetsuppgifterna och ger möjligheten att utvecklas inom många kommunikationsområden.
Dina arbetsuppgifter:
Du kommer att ingå i Corporate Communications-teamet som har det övergripande ansvaret för Lindabs kommunikation, vilket omfattar våra digitala kanaler och plattformar, varumärket, intern kommunikation och extern kommunikation, även till finansmarknaden. Du ingår i ett team med fem personer och kommer dagligen att arbeta med kollegor i de 20 länder där Lindab har sin verksamhet. I denna roll rapporterar du till Catharina Paulcén, kommunikationschef.
Det du framför allt kommer arbeta med är:
- Utveckla den interna kommunikationen, vilket inkluderar allt från hur vi pratar om värderingar till hur vi kommunicerar den senaste organisationsförändringen.
- Kommunikation av vårt hållbarhetsarbete, internt och externt
- Utveckling av våra övergripande budskap och varumärke, i samarbete med kommunikationschefen
- Produktion av material för extern web, interna kanaler och sociala medier.
- Stöd i kommunikationsfrågor till chefer och marknadskollegor i Lindab.
Vem är du?
För att trivas och prestera i denna roll ser vi en självgående person som tycker om att arbeta i en projektbaserad miljö. Du har en gedigen bakgrund inom kommunikation och har en fallenhet för att producera text, både på svenska och engelska. Du är skicklig på digitala kanaler och social media. Det är meriterande om du dessutom har grundläggande kunskaper i formgivning och bildbehandling för att exempelvis kunna producera en intern artikel med tillhörande bild, eller en social media-post.
- Flera års erfarenhet från liknande roller med fokus på att skriva och producera innehåll till webb och digitala kanaler
- Hanterar enklare formgivning och har grundläggande kunskap i bildbehandling
- Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska
- Relevant utbildning inom kommunikation och/eller marknadsföring från högskola eller motsvarande, t ex Berghs, Hyper Island eller IHM
Tjänsten är på heltid med tillträde omgående. Placering i Malmö eller i Grevie (utanför Båstad). För frågor kring tjänsten kontakta Catharina Paulcén, catharina.paulcen@lindab.com.
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum, så skicka in din ansökan redan idag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Produktionsteknisk chef Henrik Olandersson
0431-851 39
Konstruktionschef Sandra Philipsson
0431-85131
Teknisk chef Pål Abrahamsson
0431-851 18
Personalchef Anders Lindblad
0431-85000
Personalchef Björn Persson
0431-85000
VD/Fabrikschef Christian Svensson
0431-851 10
Strategic Product Manager Ventilations Products Torbjörn Bruzelius
0431-852 40
CIO Lars-Göran Eklöf
0431-850 36