OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Marketing Communications Manager, Siemens Smart Infrastructure
Har du ett brinnande intresse för marknadskommunikation och förmågan att självständigt och målinriktat driva processer framåt? Har du arbetat nära sälj och tycker om att arbeta i en affärsdriven organisation? Då har vi rollen för dig!
Vi söker just nu en Marketing Communications Manager till Siemens. Uppdraget är placerat på Siemens svenska huvudkontor i Arenastaden, Solna.
Siemens Smart Infrastructure jobbar dagligen med ett av marknadens starkaste produkt- och tjänsteprogram för att skapa energieffektiva och säkra fastigheter. Mer konkret så säkerställer våra lösningar att byggnaderna är så effektiva, säkra och lättillgängliga som möjligt samtidigt som de är flexibla och tillgodoser behoven hos de människor som använder dem.
Genom att koppla samman energisystem, byggnader och industrier på ett intelligent sätt skapar vi, tillsammans med våra kunder och partners, effektiva, innovativa och hållbara lösningar. Det gör att vi alla kan leva och jobba på ett bättre och smartare sätt samtidigt som vi stödjer en hållbar utveckling och är med och skyddar planeten för nästa generation.
Utmaningen
I rollen som Marketing Communications Manager är du en så kallad Business Partner till divisionen Smart Infrastructure, där ditt ansvarsområde kommer spänna både operativt och strategiskt marknadskommunikationsarbete. Du blir en nyckelspelare i det gemensamma arbetet med att skapa värde för våra kunder och partners och du förväntas agera som en partner till divisionsledningen, både i Sverige och i Norden.
Tillsammans med divisionsledningen kommer du att ansvara för utveckling och implementering av den svenska kommunikationsplanen och relaterad budget. Arbetet innebär att du kommer att driva kommunikationskampanjer, arrangera mässor och events, ansvara för extern positionering och genomgående skapa affärsstödjande kommunikation. För att optimera ditt arbete strävar du även efter ett integrerat arbetssätt där egna, köpta och förtjänade, digitala och analoga kanaler samspelar för bästa effekt. Kontinuerlig mätning och uppföljning är en naturlig del i att vidareutveckla och optimera vår kommunikation och marknadsföring.
Vem är du?
För att lyckas i rollen tror vi att du är en person som genom ditt stora engagemang har förmågan att skapa affärsdrivande kommunikation och olika säljstödjande aktiviteter. Genom din långa erfarenhet är du trygg i din roll som kommunikatör och på ett naturligt och självklart sätt kombinerar du din prestigelöshet med ett visst mått av pondus.
Du har god förmåga att prioritera och är en tydlig kravställare som uppskattas för ditt proaktiva och positiva arbetssätt. Du är en ansvarstagande lagspelare som gärna delar din kunskap med andra och lägger stor vikt vid att bygga relationer och skapa nätverk. Vidare är du också van att arbeta utifrån ett affärsperspektiv och har erfarenhet av att skapa och optimera digitala kundresor. Du trivs i en global organisation, med många olika kontaktytor, och har ett lösningsorienterat förhållningssätt till nya utmaningar.
Vi ser gärna att du som söker har:
* En relevant utbildning inom kommunikation, marknadsföring och/eller digitala kanaler från högskola eller universitet.
* Minst 10 års erfarenhet av såväl operativt som strategiskt kommunikations- och/eller marknadsföringsarbete, från B2B-bolag med verksamhet i flera länder.
* Förståelse för digitala marknadsföringsmekanismer.
* Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.
Det går bra för oss på Siemens! Vill du följa med på vår resa?
Siemens erbjuder spännande utmaningar och karriärmöjligheter i ett innovativt, globalt företag i framkanten av grön teknik. Vi befinner oss i ett samhälle i ständig utveckling och i denna roll får du möjlighet att dela denna resa in i framtiden med ett härligt team med kollegor från hela Norden.
Tillsammans är vi ca 372 000 nyfikna och kompetenta personer i världen som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan vara en av dem. Se mer på Siemens.se
Tveka inte - ansök idag och senast den 5 Augusti 2019. För frågor om tjänsten kan du kontakta rekryterande chef Charlotta Målargård (Head of Marketing Communications, Nordic and Baltic) på 070-7281067 eller för frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Lotta Lehmusvuori (Talent Acquisition) på +46 70 728 1380, 22.-26.7.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avature