Community Manager Chalmers E-village & Verksamhetsledare Stiftelsen Chalmer

Community Manager Chalmers E-village & Verksamhetsledare Stiftelsen Chalmer

Arbetsbeskrivning

Chalmers E-village är Chalmers entreprenöriella community och utgör ett profilerande kvarter för Chalmers tekniska högskolas verksamheter inom innovation och entreprenörskap där världsledande forskare, engagerade studenter, innovativa uppstarts- och tillväxtbolag samt näringsliv och samhälle möts för att dela idéer, utbyta kunskap och samverka.

Chalmers E-village ska vara en miljö man lägger märke till, som studenter, forskare och näringsliv vill vara en del av och verka inom, en miljö som drar innovativa personer och företag till sig som i sin tur berikar såväl miljön som varandra. Chalmers E-village ska sticka ut och ta plats.

Navet i Chalmers E-village utgörs idag av flera aktörer som Stena Center med startup-bolag, Chalmers entreprenörskola, studentkåren i form av Chalmers Entrepreneurship Society och Chalmers Students for Sustainability, Chalmers Ventures , Founders Loft och institutionen för teknikens ekonomi och organisation. På området finns även fysiska mötesplatser som Veras gräsmatta och restaurangen Wijkanders. Chalmers E-village ska framöver kompletteras med en mix av hyresgäster med intresse för och verksamhet kopplad till innovation och entreprenörskap som berikar, utvecklar och bidrar till att stärka det entreprenöriella utbytet och kulturen i miljön.

Siktet med Chalmers E-village är högt ställt – det ska ytterst bidra till att Chalmers blir ett ledande entreprenöriellt universitet, senast 2029.

Detta är en helt ny roll för dig som vill vara med och sätta Chalmers E-village på världskartan och utveckla och driva en state-of-the-art community inom innovation och entreprenörskap.
Rollen består av två delar - Community Manager (ca 75%) samt verksamhetsledare för Stiftelsen Chalmers Innovation (ca 25%).

Community Manager är en både strategisk och operativ roll med stort fokus på att bygga upp samverkan med externa och interna aktörer som gör Chalmers E-village till ett självklart nav för innovation och entreprenörskap på Chalmers, i staden och regionen. Arbetsuppgifterna är att identifiera och utveckla aktiviteter, erbjudanden och tjänster som utvecklar miljön. I tjänsten ingår bland annat att skapa ett medlemskapsprogram för befintliga och potentiella hyresgäster och samarbetspartners samt att utveckla och driva marknadsföringsaktiviteter med stort fokus på sociala medier.

Som Community Manager ansvarar du för Chalmers E-village utveckling. Du är primär kontaktperson för medlemmar/hyresgäster i området och andra partners som önskar samverka med Chalmers E-village. Det dagliga arbetet sker nära kommunikations- och arrangemangsansvarig för Chalmers E-village, Chalmers kommunikationsavdelning samt Chalmers plattformsledare för entreprenörskapsaktiviteter. Du har tät dialog och samarbete med Chalmersfastigheter som hanterar avtal med hyresgäster och förvaltning och utveckling av fastigheterna.

Läs mer här: Chalmers E-village

Community Manager rapporterar till en styrgrupp bestående av representanter för finansiärerna för Chalmers E-village samt löpande till styrgruppens ordförande. Som verksamhetsledare för Stiftelsen Chalmers Innovation rapporterar du till styrelseordförande, är föredragande för styrelsen och verkställer beslut.

Som verksamhetsledare för Chalmers Innovation ansvarar du för stiftelsens löpande förvaltning och administration samt har operativt ansvar för verksamheten vid Stena Center och Veras Gräsmatta så att de bidrar till en attraktiv och konkurrenskraftig miljö.

Arbetet innebär resultat-, budget- och personalansvar. Personalansvaret omfattar 1 person med fokus på kommunikation, 1 person med huvudansvar för hyresgäster och verksamhet vid Stena Center och 2 personer som på deltid jobbar med arrangemang på Veras Gräsmatta och stöd till startup-bolagen.

Din bakgrund:
Högskoleutbildning eller annan relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis ekonomi eller teknik gärna relaterat till, innovation, entreprenörskap och/eller marknadsföring
Minst fem års arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter från roller som t.ex. Community Manager, projektledare inom innovationsverksamhet, fastighets- eller områdesutveckling, etablering eller motsvarande verksamhets/affärsutveckling
Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete kopplat till operativt ansvar
Erfarenhet av resultat-, budget- och personalansvar
Framgångsrikt relationsbyggande med externa och interna aktörer
Goda insikter och eget nätverk i entreprenöriella miljöer och förståelse för att verka i närheten av akademiska miljöer
Kommunikation på svenska och engelska i tal och skrift

Värdefulla meriter:
Erfarenhet av att bygga upp, driva och utveckla ett medlemskapsprogram genom fundraising och medlemsavgifter från partners
Erfarenhet av engagemang i uppstartsbolag eller verksamhet som stöttar och främjar innovation och entreprenörskap
Erfarenhet av att jobba med kommunikation och marknadsföring

För det här jobbet söker vi dig som är drivande, utåtriktad och nätverkande. Du är också lyhörd och har förmågan att få andra att synas och växa. Genom god planering och struktur kombinerar du långsiktighet och strategi med operativ förmåga att hantera en flexibel arbetsdag med snabba förändringar.

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev på maquire.se senast den 10 nov. Vid frågor kontakta Birgitta Ödman 0763-38 87 77 eller Åse Torbjär Granath 0763-38 87 97.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Maquire
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 november 2020
  • Ansök senast: 10 november 2020

Liknande jobb


22 november 2024