OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Elcowire bidrar till den globala omställningen inom förnybar energi och levererar koppartråd, kopparlinor, profiler och ledarmaterial av koppar, kopparlegeringar och aluminium.
Våra lösningar möjliggör effektiv överföring av energi och finns i allt från elfordon till kraftöverföring inom och mellan länder – både på land och till havs. Våra kunder finns över hela världen.
Vi är ett svenskt bolag med verksamhet i Helsingborg och Hettstedt, Tyskland. Vi är ca 400 medarbetare och har en årlig produktion på ca 300,000 ton. Elcowire ingår i Liljedahl Group.
Till vår verksamhet i Sverige söker vi en Compensation & Benefit Specialist som ansvarar för lön. Vår verksamhet i Sverige har ca 160 medarbetare och innefattar både kollektivanställda och tjänstemän. För att lyckas i denna roll är det viktigt att du är trygg och bekväm med att hantera löner självständigt (vi använder lönesystemet Agda). Samtidigt är detta en möjlighet för dig som, antingen har erfarenhet av att jobba med kompensationsdelen inom HR-arbetet och vill fortsätta utvecklas, eller önskar att bredda dina arbetsuppgifter utöver lön. Då rollen är ny finns det möjlighet att påverka initiativ och fokus för arbetet, utifrån företagets behov. Som Compensation & Benefit Specialist ingår du i HR-teamet som består av totalt 3st medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna i rollen innefattar att:
• Ansvara för lönekörning och att ta fram relaterade underlag (vi använder lönesystemet Agda).
• Hantera och administrera förmåner så som pension, försäkringar, bilförmån & lunchförmån. Samt effektivisera och digitalisera hanteringen av förmåner.
• Hantera frågor från medarbetare och chefer, samt coacha chefer när det kommer till arbetstider, scheman, semester och ersättningar utifrån företagets riktlinjer, arbetslagstiftning samt kollektivavtal.
• Utbilda och stötta medarbetare och chefer i användandet av tidrapporteringssystem (Agda) och system för utlägg (Skovik).
• Hantera och ta fram HR-data i samband med interna processer; lönerevision, lönekartläggning samt lönestatistik.
• Sammanställa underlag för att följa upp KPIer inom HR.
• Rapportera HR-data externt
• Administrativa uppgifter kopplade till onboarding- och offboarding-processen.
• Uppdatera policier/personalhandbok.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som Compensation & Benefit Specialist tror vi att du har:
• Kandidatexamen från personalvetarprogrammet, inom företagsekonomi eller motsvarande. Alt. examinerad lönekonsult eller motsvarande.
• Erfarenhet från att köra löner självständigt.
• Erfarenhet från att tolka och tillämpa arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal. (Vi går under Teknikavtalet.)
• Goda kunskaper från att jobba i lönesystemet Agda, de vanliga IT-verktygen såsom Officepaket, samt Excel.
• God förmåga att hantera och tolka större mängd data och statistik.
Utöver ovanstående ser vi gärna att du en person som gillar att jobba med förbättringar och kommer med egna initiativ och förslag utifrån tidigare erfarenheter. Vi ser också gärna att du är relationsskapapnde och aktivt tar intiativ i sociala sammanhang.
ÖVRIGT
Vi tillämpar löpande urval.