OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens bank? Då har vi jobbet för dig som Compliance specialist hos oss på Ostkustens Risk & Compliance AB (OROCO).
Om OROCO
Vi startade vår verksamhet i oktober 2018 och är ett helägt dotterbolag till Tjustbygdens sparbank AB med huvudkontor i vackra sommarstaden Västervik. Bolaget består av åtta personer varav fyra jobbar med regelefterlevnad. Ostkustens Risk & Compliance AB utför compliance- och riskkontrolltjänster åt tio sparbanker och hjälper dem att utveckla sin verksamhet.
Om jobbet
I rollen som compliance har du en rådgivande funktion till styrelse och bankledning kring frågor om regelefterlevnaden samt stöttar organisationen med utbildningar, workshops och kartläggningar inom arbetsområdet. För att göra detta arbetar du med analys, granskning, övervakning, utvärdering och rapportering avseende den tillståndspliktiga verksamheten, men även avseende dataskyddsförordningen (GDPR), eventuellt i rollen som dataskyddsombud. En viktig del är att prioritera de väsentliga riskerna och genomföra lämpliga aktiviteter. Du deltar även i projekt vid framtagande av nya eller ändrade produkter och tjänster. Du jobbar med två till fyra sparbanker men även med ett funktionsbaserat ansvar för ett visst område som berör samtliga sparbanker. Du arbetar direkt underställd verksamhetschefen i OROCO men rapporterar även till Vd och styrelse i respektive sparbank.
Vem är du?
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med de regelverk som gäller för bankverksamhet och dataskyddsområdet, antingen på bolag eller myndighet. Du får gärna ha akademisk examen i juridik eller ekonomi. Erfarenhet av compliancearbete på bank ser vi som extra meriterande. Du har en mycket god förmåga att analysera och tillämpa regelverk såväl vad gäller granskningar som att ge råd och stöd. Du ser det som naturligt att hålla dig uppdaterad avseende nya regelverk och ny eller ändrad praxis från tillsynsmyndigheter samt analysera effekten av dessa. Du behöver även trivas med att ha eget ansvar och flera olika arbetsuppgifter och projekt pågående samtidigt, samt en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du har en god samarbetsförmåga och trivs både med att arbeta i grupp och att arbeta självständigt. Har du SwedSec-licens för ledning och kontrollfunktioner är det meriterande men inget krav.
Vad erbjuder vi?
Vi är ett ungt bolag som är i ett spännande skede utvecklingsmässigt där vi jobbar tillsammans för att förena våra kunders unika kulturer och behov till en kultur hos oss. Du har ett stort eget ansvar att utföra dina arbetsuppgifter självständigt men även för att bidra till dina kollegors och bolagets utveckling. Arbetsuppgifterna kan i hög utsträckning utföras från ditt hemmakontor och/eller på någon av dina banker eller på vårt kontor i Västervik. Du behöver dock vara beredd på en del resor för att besöka dina banker. Vi är ett lärande företag med stark tilltro till självledarskap. Tycker du om att leda dig själv och utveckla din fulla potential kommer du att trivas hos oss.
Mer information och ansökan
Intresserad? Då vill vi veta mer om dig nu! Vi arbetar med löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, så tveka inte att skicka in din ansökan till personalchef laila.werme@tjustbanken.se, eller kontakta Jörgen Pettersson, chef för OROCO, på tel 0490-815151. Sista ansökningsdag är 27 september 2020.