OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om företaget
Har du erfarenhet som digital marknadsförare som är duktig på att skriva och skapa innehåll med fokus på digitala kanaler? Vill du vara en del av Fortums arbete för en mer hållbar värld? Vi söker nu en Content Creator till Fortums marknads- och kommunikationsteam i Stockholm. Fortum är ett ledande nordiskt energibolag med möjlighet att skapa förändring där det gör som mest nytta. Fortum utvecklar förnybar energi, tillhandahåller smarta energilösningar till bostäder och företag, förbättrar återvinning och påskyndar övergången till eldrivna transporter. Bland annat.
Din roll
Som Content Creator arbetar du med att skapa och publicera innehåll för egna, köpta och förtjänade kanaler för att öka kännedom om Fortum, stötta försäljning och skapa en långsiktig relation med kunderna. Du rapporterar till marknadschefen på Fortum Markets Sverige, men samarbetar tätt även med koncernkommunikation och marknadsteamen i Norge och Finland.
Det här är ett konsultuppdrag på 8 månader med start i mitten av april där du blir anställd av oss på Clevry och arbetar på Fortum.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Implementera strategi, budskap och kampanjer som driver högt engagemang hos målgrupperna för att stötta försäljning, skapa en långsiktig relation med våra kunder, öka varumärkeskännedom samt öka Fortums genomslag i strategiska ämnen och branschfrågor.
- Ansvar för innehållsplanering och för att skapa och publicera innehåll i egna kanaler samt köpta och förtjänade medier med utgångspunkt i affärsmålen och utifrån målgruppsanalys.
- Skapa och publicera text, bild och rörligt material för webb, blogg, kundkommunikation, sociala medier och köpt media.
- Använda dataanalys för att anpassa och optimera innehåll som framgångsrikt konverterar kampanjer till försäljning eller andra önskade mål.
- Hantera beställningar och relationer med externa byråer för exempelvis videoproduktion, och kampanjmaterial.
Din profil
Vi söker dig som:
- Har relevant examen från högskola eller likvärdigt
- Är flytande i svenska och engelska. Det mesta innehållet skapas på svenska för den svenska marknaden och där engelska är koncernspråket.
- Har några års erfarenhet av att skapa text, bild och rörligt innehåll inom digital kommunikation- och marknadsföring och/eller som journalist. Med vana att hantera budget.
- Har vana att arbeta digitalt med såväl egna kanaler som köpta och förtjänade medier, inom B2C. Med erfarenhet från ett urval av följande:
- Webb; sökordsanalys- och optimering (SEO), publicering i CMS (Drupal), inbound marketing och webbanalys (Google Analytics)
- Sociala medier; skapa, målgruppsanpassa, publicera och följa upp inlägg för Facebook, Instagram och LinkedIn. Vana att hantera kommentarer och skapa engagemang hos läsare (exv. Facebook business manager)
- Köpt media; annonsering i Social media, display och native annonsering
- Kundkommunikation /Marketing automation: Skapa kundkommunikation, workflows, publicering och uppföljning (Hubspot)
Meriterande kompetenser är:
- Erfarenhet av energibranschen
Som person söker vi dig som är självgående, drivande och får saker att hända. Du tar ansvar för dina egna arbetsuppgifter och trivs med en koordinerande roll. Utöver det så trivs du med att arbeta i team och att vara kommunikativ med såväl interna kollegor som externa byråer och leverantörer.
Rekryteringsprocessen
I denna rekryteringsprocess samarbetar Fortum med konsult- och rekryteringsföretaget Clevry. Vi på Clevry ser att soft skills är minst lika viktiga som hard skills. I denna rekrytering kommer du därför, när du har ansökt, via mail få en länk till ett självskattningstest. Det tar cirka 20 minuter att genomföra testet, därefter kommer du få en feedback-rapport mailad till dig som belyser dina soft skills. Vid en eventuell intervju med Clevry kommer svaren gås igenom mer ingående.
Håll utkik i din inbox! Där finner du länk till frågeformuläret.
Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du några frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta oss på telefonnummer +46 73-057 48 85. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Om Clevry
I över 30 år har Clevry legat i framkant för ett mer soft skills-drivet arbetsliv inom talent acquisition, assessment och advisory. Vi finns globalt med kunder, konsulter och kandidater från Nordamerika till Singapore med huvudkontor i Brighton, Stockholm och Helsingfors. Våra 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter finns alltid till er tjänst.
Följ oss gärna på LinkedIn Clevry Sweden (https://www.linkedin.com/company/clevry/mycompany/)