OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fler människor lider och dör av hjärt- och lungsjukdomar än av något annat, i Sverige och i världen. Gammal eller ung, rik eller fattig - vem som helst kan drabbas. Hjärt-Lungfondens vision är en värld fri från hjärt- och kärlsjukdom. Ingen ska bli lämnad ensam med saknaden efter en mamma, en pappa, ett barn eller en partner. Det är den drömmen vi på Hjärt-Lungfonden kämpar för varje dag. Därför samlar vi in pengar till forskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Kommunikation är avgörande för att vi ska lyckas med vårt uppdrag.
Content Producer
Nu söker vi en Content Producer som ska utveckla vår röst i digitala kanaler.
Vi söker dig som är en skicklig skribent med spetskompetens inom digital kommunikation och som vill vara en nyckelperson inom kommunikationsavdelningen för att skapa en ökad digital räckvidd och lojalitet hos våra målgrupper. Du är också en del av Hjärt-Lungfondens kampanjarbete.
Arbetsuppgifter
Producera redaktionellt innehåll och information till Hjärt-Lungfondens sociala medier som synkroniserar med övergripande strategi och kommunikationsplan.
Hålla koll på kommentarsfält och våra sjukdomsspecifika grupper på Facebook.
Optimera arbetet kanalövergripande tillsammans med övriga kommunikationsavdelningen samt kampanjteamet, digitala teamet och andra intressenter inom organisationer.
Ha koll på omvärlden och konkurrenterna för att följa med i utvecklingen och löpande vidareutveckla och påverka arbetssätt och struktur.
Vara en del av ett tvärfunktionellt digitalt team där man tillsammans analyserar trafik och konvertering, följer upp resultat och omsätter i plan framåt för att få maximal effekt.
Säkerställa att kommunikationen är anpassad och optimerad för respektive kanal samt följer Hjärt-Lungfondens riktlinjer.
Du ingår i kampanjteamet där du bidrar med digital kompetens.
Vem är du?
Vi söker dig som är van att ansvara för hela produktionskedjan från planering, producering till publicering i våra sociala kanaler. Du är en van skribent som kan skriva och anpassa allt från forskningstexter till intervjuer med drabbade och närstående till olika digitala kanaler med rätt tonalitet. Du skapar dig snabbt en förståelse för hur vi får fler i målgruppen att följa oss i digitala kanaler och engagera sig i vår verksamhet.
För att trivas i rollen är det viktigt att du är nyfiken, kreativ, lösningsorienterad och organiserad. Du har lätt för att samarbeta och tar egna initiativ till att driva ditt arbete framåt både i grupp och individuellt.
Tillsammans med kollegor inom hela organisationen kommer du att producera innehåll som syns, hörs och engagerar. Du hämtar in information från många delar av organisationen bl.a. kommunikation/opinion, insamling, marknad och forskare. Därför är det viktigt att du har hög social kompetens som vårdar ditt interna nätverk, inger förtroende och har lätt att bygga relationer.
Du känner igen dig i punkterna nedan:
En riktig doer som är van att leda dig själv och prioritera ditt arbete.
God initiativförmåga, prestigelös och förändringsbenägen.
Nyfiken och vill alltid vara uppdaterad kring ny teknik, best practice och nya kanaler.
Vill hela tiden analysera, vrida och vända på saker för att se hur vi kan utveckla vår digitala kommunikation.
Leveranssäker - du missar inte en deadline, du arbetar långsiktigt och strukturerat.
Innovativ, kreativ och lösningsfokuserad. Du drivs av utmaningar.
Gillar att se resultat av det du gör och vet att lägga energi på det som gör skillnad.
Kvalifikationer
Relevant utbildning inom kommunikation, media, journalistik eller motsvarade.
Relevant erfarenhet av digital marknadsföring och kommunikation, och har därmed en bra digital generalistkompetens (SoMe, webb, nyhetsbrev).
Stor vana av att jobba i sociala medier och digitala kanaler.
Är en god digital redaktionell skribent med öga för såväl det skrivna ordet som för färg och form (enklare videoredigering är mycket meriterande).
Har en mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift på svenska, storytelling och copy.
Arbetar obehindrat i Adobe Creative Suites eller liknande kreativa program.
Vana av att arbeta i CMS är meriterande (Contentful).
Du kommer att sitta i våra helt nya lokaler i Gamla Stan tillsammans med ca 50 medarbetare. Rollen ingår i kommunikationsavdelningen, som består av ca 9 personer, och du kommer att rapportera till Kommunikationschefen.
Den gemensamma drivkraften är att vi brinner för att ge människor längre och friskare liv. Vi letar därför efter en kollega som vill vara med och göra skillnad!