Controller

Controller

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Controller till ett kommunalt bolag i närheten av Stockholm.


Bolagets ansvar är att på ett säkert, långsiktigt och hållbart sätt leverera dricksvatten, ta hand om avloppsvatten och samla in avfall från stadens invånare och kunder. Arbetsplatsen är i lokaler i Hallonbergen centrum. Vid årsskiftet kommer verksamheten att flytta in i helt nyrenoverade lokaler.


Bolagets controller ska gå på föräldraledighet från den 16 nov 2020 och tjänsten behöver därför tillsättas från den 14 september och under ett år framåt.


Arbetsuppgifterna nedan utförs på plats (om inte andra rekommendationer från Folkhälsomyndigheten gäller).


Tjänsten är på heltid och innefattar följande arbetsuppgifter;
Ledning av ekonomiarbetet i bolaget och övergripande ansvar för bolagets löpande redovisning. Ekonomiarbetet sker med stöd av ekonomiassistent på Bolaget och personal på systerbolaget Förvaltarens ekonomiavdelning som vi köper tjänster från. Förvaltaren hanterar stor del av den löpande redovisningen som t ex leverantörsreskontra, lönehantering, skatt och deklarationer, mm. Förvaltaren är också systemförvaltare för ekonomisystemet.
Konsultativt ekonomistöd och ansvar för utveckling av ekonomirutiner. Utvecklingsarbete sker genom processkartläggning och dokumentation. Pågående utvecklingsarbete innefattar t ex rutiner för projektredovisning och framtagande av ny projektmodell, införande av nytt BI-system och liknande.
Övergripande ansvar för månadsbokslut, tertialbokslut och årsbokslut, sammanställning av bokslut med bokslutsspecifikationer, underlag till revisorer och rapportering till bolagsledning och styrelse.
Årsredovisning och verksamhetsberättelse
Ansvar för ekonomisk rapportering till VD, ledningsgrupp och styrelse och andra intressenter
Budgetarbete
Uppföljning och prognosarbete
Leda arbetet med att upprätta internkontrollplan/tillsyn av internkontroll
Taxearbete för Avfall och VA.
Likviditetsplanering (med stöd av Förvaltarens finansfunktion)
Ansvar för bolagets styrdokument gällande ekonomisk redovisning och styrning såsom t ex attest och delegation
Ansvar för rapportering till SCB
Nyckeltal och underlag för statistik (till t ex branschorganisationer som Avfall Sverige och Svenskt vatten).
Analysarbete/kostnadsberäkningar
Ansvar för anläggningsregistret (med stöd av Förvaltarens ekonomifunktion)
Delta i koncernbolagsmöten gällande ekonomifrågor, verksamhetsuppföljning, intern kontroll och liknande.


Kompetenskrav:
Ekonomiutbildning på högskola/universitetsnivå och minst 5 års erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet i en liknande funktion som controller/ekonom i ett bolag. Meriterande med erfarenhet från arbete i kommunalt bolag eller från kommunal sektor.
God erfarenhet av Excel och van användare av affärssystem samt intresse för BI-system.



Meriterande kompetens:
Meriterande med tidigare erfarenhet inom VA och avfallsverksamhet.
Meriterande med erfarenhet av Agresso, Stratsys, 2C8, EDP Future.



Personliga egenskaper:
Vi ser att du är strukturerad, analytisk och självgående. Du planerar arbetet i förväg och sätter upp deadlines. Du tar ansvar för dina uppgifter, tar initiativ samt uppnår resultat. Du har god samarbetsförmåga och värdesätter samverkan och dialog samtidigt som du är tydlig i din kommunikation och kan förmedla information på ett pedagogiskt sätt.


Startdatum: 2020-09-14 eller enligt överenskommelse


Längd: 2021-09-30


Plats: Sundbyberg


Arbetstid: Heltid, 38 h/vecka. Kontorstider


Språk: Svenska


Säkerhetsprövning: Säkerhetsklassning måste genomföras av alla som vistas i Bolagets lokaler. Information om detta kommer på intervjun.


Vänligen ansök direkt med:
- ditt uppdaterade CV
- 2 referensuppdrag med beskrivna arbetsuppgifter samt kontaktuppgifter till referensperson. Alternativt 1 referensuppdrag med tillhörande 2 referenspersoner.
- information om när du är tillgänglig för att påbörja uppdraget
- i motiveringen beskriv varför just du är lämplig för detta uppdrag - hänvisa till tidigare konsultuppdrag, anställningar, utbildningar och personliga egenskaper.


För mer information kontakta Marianne Nilsson, rekryterare på Incluso.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Karin Persson
0707-33 31 38
Rekryterare Marianne Nilsson
0704-174419

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Incluso AB
  • 1 plats
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juni 2020
  • Ansök senast: 12 juli 2020

Besöksadress

Sveavägen 56 C
Stockholm

Postadress

Sveavägen 56 C
Stockholm, 11136

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024