OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna, erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa.
Läs mer om Huddinge pedagogiska plattform https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/arbeta-i-skola-och-forskola/
Om arbetsplatsen
Ekonomiavdelningen består av enheterna ekonomi och kost och är en del av Barn-och utbildningsförvaltningen. Avdelningen är stöd- och specialistfunktion till alla våra verksamheter inom förskola, grundskola och grundsärskola. Förvaltningen är kommunens största förvaltning och har ca 3 500 medarbetare och omsätter ca 2,7 mdr kronor. Förvaltningen betjänar två politiska nämnder, förskolenämnden och grundskolenämnden. På ekonomiavdelningen finns 10 fantastiska medarbetare med olika bakgrunder och kompetens. Förvaltningen sitter i lokaler i anslutning till Huddinge gymnasium.
Nu ska en av våra medarbetare vidare i sin karriär och därför söker vi en efterträdare som brinner för ekonomiska frågor i allmänhet och controlling i synnerhet.
-
Arbetsuppgifter
Det som är centralt för ekonomienhetens arbete är att utveckla ekonomiska processer utifrån ett verksamhetsperspektiv. I planerings- och uppföljningsprocessen ingår att arbeta med budget, löpande uppföljningar och analyser under året samt bokslut och verksamhetsberättelse vid årets slut. Du skriver ärenden och tjänsteutlåtanden samt är föredragande i ekonomiska frågor inför förskolenämnden och dess arbetsutskott.
Vidare ingår i tjänsten att arbeta med ekonomistyrning genom att förvalta och vidareutveckla resursfördelningsmodellen för förskolan i syfte att garantera lika villkor mellan kommunala och fristående utförare. Arbetet innebär också att vara drivande i arbetet med att jämföra och analysera kostnader mellan kommunens egna förskolor samt kostnadsnivån jämfört med andra kommuner och huvudmän.
Du kommer att stödja förvaltningens chefer i ekonomiska frågor. Du samarbetar med chefer och andra medarbetare på ett konsultativt sätt, ger support och är ett stöd i frågor som bland annat rör redovisning, budgetarbete, prognoser och bokslut.
Din profil
Vi söker dig som har ekonomexamen från universitet eller högskola och har några års erfarenhet av budget- och uppföljningsarbete samt ekonomiska analyser. Du är en van IT användare. Meriterande är om du har mycket goda kunskaper i MS Excel, Unit 4 (Agresso) samt Procapita. Kommunal erfarenhet samt erfarenhet från förskola och skolverksamhet är också mycket meriterande.
Vi vill att du är strukturerad i ditt arbete, är analytisk och förstår och ser helheter men samtidigt tycka det är viktigt med detaljer. Arbetet kräver att du kan arbeta själständigt men även i grupp och med övriga kollegor inom och utanför förvaltningen, vilket innebär att du har god samarbetsförmåga. Du är bekväm i rollen att muntligen presentera ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt för större grupper av "icke ekonomer". Du behärskar det svenska språket och har vana av att skriva tjänsteutlåtanden och andra texter på ett stilistiskt och lättbegripligt sätt. Du är noggrann och uthållig i ditt arbete.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.