OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för verksamhetsstöd har i uppdrag att erbjuda Länsstyrelsens kärnverksamheter ett kvalificerat konsultativt stöd och service inom områdena styrning och uppföljning, verksamhetsutveckling, organisations- och personalfrågor, ledarskapsfrågor, kommunikation, ekonomi, samt logistik- och lokalfrågor.
Avdelningen består av fyra enheter (enheten för ekonomi och upphandling, enheten för kommunikation, enheten för personalfrågor samt enheten för verksamhetsutveckling och service).
Enheten för ekonomi och upphandling är en av flera enheter inom avdelningen för verksamhetsstöd. Enheten har som uppdrag att erbjuda hela organisationen ett professionellt och effektivt stöd inom ekonomi- och upphandling-/inköpsområdet. Enheten för ekonomi och upphandling har idag 18 medarbetare fördelade på tre grupper inom controlling, redovisning och upphandling.
Arbetsuppgifter
Ekonomiarbete på Länsstyrelsen i Stockholm kommer de närmaste åren att utvecklas till att bli mer proaktivt och verksamhetsnära.
Tjänsten innebär huvudsakligen att vara controller i ekonomiska frågor till chefer och projektledare. Du håller ihop avdelningars budget- och prognosarbete på månads-, tertial- och årsbasis och för olika finansieringskällor. En viktig del i arbetet är att stödja avdelningarna i att följa upp och rapportera externfinansierade projekt. Din roll är ofta att kommunicera komplicerade ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt. Du är en del i Länsstyrelsens centrala ekonomienhet och controllergrupp och förväntas bidra till en god verksamhetsutveckling. Du kommer också ansvara för någon eller några av Länsstyrelsens gemensamma ekonomiprocesser.
Kvalifikationer
Du ska ha:
• akademisk examen inom ekonomi .
• flera års arbetslivserfarenhet som controller.
• erfarenhet av budget- och prognosverktyg, som t ex Hypergene.
• mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt.
Du ska vara:
• bra på att skapa och förvalta goda relationer.
• ansvarstagande och konstruktiv.
• bra på att ta initiativ i ditt arbete.
• bra på att se till helheten och göra prioriteringar.
• motiverad och intresserad av att utveckla ekonomiarbetet.
• serviceinriktad och ha en god förmåga att förstå verksamhetens villkor.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från offentlig verksamhet
• erfarenhet av processutveckling.
Anställning
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Anställningsform: tillsvidare (Provanställning kan komma att tillämpas)
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Sista ansökningsdag: 2020-10-21
Referensnummer: 112-59854-2020
Välkommen med din ansökan!
Kontaktperson
Enhetschef
010-223 14 08
Martin Lindmarker
Saco
010-223 16 61
Åsa Svensson
ST
010-2231594
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36