OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs domkyrkopastorat består av sex församlingar; Tyska, Annedal, Vasa, Haga, Johanneberg och Domkyrkan, i centrala Göteborg.
Här bor 75 000 människor och 60 000 personer har sitt dagliga arbete i innerstaden. Till pastoratet hör också sjukhuskyrkan på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, studentprästerna och verksamheten Stella i Guldhedskyrkan. I pastoratet är vi drygt 100 anställda och finns inom flera yrkesområden.
Domkyrkopastoratets kansli har uppdraget att vara ett aktivt verksamhets- och chefsstöd. På kansliet finns expertis inom ekonomi, fastighet, kommunikation, HR och administration.
Till kansliets ekonomifunktion söker vi nu en
Controller
Tjänsten är placerad på kansliet och direkt underställd kanslichefen. Ekonomifunktionen har en viktig roll för att stötta och utveckla alla ekonomiska processer samt att pedagogiskt förklara ekonomiska processer för pastoratets chefer och medarbetare. På ekonomifunktionen finns idag en ekonom, och vi stärker nu enheten med en controller.
Dina arbetsuppgifter
Som controller kommer du att ha ett totalansvar för hanteringen av pastoratets ekonomi, budget och bokslut. I uppdraget ingår att stötta domprost och ledningsgrupp i ekonomiska analyser och kommunikation gentemot vår styrelse (kyrkorådet) och kyrkofullmäktige. Du kommer även att ha ansvar för resultat- och verksamhetsuppföljning. På kansliet jobbar du tillsammans med kansliets övriga expertområden och stöttar dessa i ekonomifrågor.
Du ansvarar för löpande bokföring, redovisningar, kassa, likviditet, leverantörsutbetalningar, kundfakturering och andra ekonomiska transaktioner i pastoratets verksamhet. Pastoratet anlitar Göteborgs stifts servicebyrå för löpande tjänster.
Dina kvalifikationer
Vi ställer krav på att du har akademisk grundexamen inom ekonomi eller motsvarande kunskaper. Du behöver även ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. I övrigt bör du ha goda kunskaper inom Office-paketet. Meriterande är om du kan något av Svenska Kyrkans bokförings- eller bokningssystem.
Tjänsten ställer stora krav på både kunskap och erfarenhet varför vi bedömer att du bör ha minst fem års erfarenhet från kvalificerat och självständigt ekonom/controllerarbete.
Dina egenskaper
Som person är du positiv och självgående, trygg och stabil. Du kommer att ha många kontaktytor både internt och externt, vilket ställer krav på såväl din samarbets- som din kommunikativa förmåga. Arbetet innebär att du arbetar med många uppgifter samtidigt och därför måste du kunna strukturera och ha god ordning i ditt arbete. För att trivas i pastoratet krävs att du har engagemang, är prestigelös och serviceinriktad. Du behöver vara en lagspelare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Varaktighet och lön
Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid. Eventuellt kan provanställning komma att tillämpas. Sista ansökningsdag är den 19 december, men tjänsten kan komma att tillsättas innan dess. Urval sker löpande, så välkommen med din ansökan snarast möjligt. Vänligen ange löneanspråk i din ansökan.
Tjänsten söker du här: www.varbi.com
Kontaktpersoner, arbetsgivaren Fackliga organisationer
Martin Folkelind, kanslichef Carina Widell, Vision
e-post: martin.folkelind@svenskakyrkan.se e-post: carina.widell@svenskakyrkan.se
telefon: 031-731 61 69 telefon: 0705-146056
Stefan Hiller, domprost Ib Pihlblad, KyrkA
e-post: stefan.hiller@svenskakyrkan.se e-post: ib.pihlblad@kyrka.se
telefon: 031-731 61 35 telefon: 0703-06 66 44
Stefan Lindblom, Lärarförbundet
e-post: stefan.lindblom@svenskakyrkan.se
telefon: 031-17 98 77