OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Forskningsservice vid Lunds universitet söker nu en ny medarbetare med särskilt fokus på finansiella frågor.
Du kommer arbeta med ekonomisk rådgivning om i första hand EU:s ramprogram, Wallenbergstiftelserna och amerikanska statliga finansiärer. Tjänsten är placerad vid den gemensamma förvaltningen och ger stöd till övrig verksamhet vid universitet.
Arbetet präglas av täta kontakter med ekonomer, forskare, forskargrupper, institutioner och forskningsfinansiärer och sker i samverkan med universitetets övriga stödverksamheter.
Exempel på förekommande arbetsuppgifter:
- Kvalificerat stöd till forskare och ekonomer i budget- och rapporteringsfrågor.
- Ge stöd till verksamheten gällande externa finansiärers regelverk och villkor.
- Utbilda och informera ekonomer vid Lunds universitet.
- Ta fram mallar och annat stödmaterial till verksamheten.
- Hantering av databaser och andra stödsystem.
- Deltagande i nätverk kopplade till externfinansiering inom och utanför verksamheten.
Kravprofil
- Ekonomisk utbildning (redovisning eller finansiering) på högskolenivå eller erfarenheter som bedöms som likvärdiga.
- Erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete.
- God kunskap i Microsoft Office, speciellt Excel.
- Erfarenhet av att arbeta med extern forskningsfinansiering.
- Mycket goda kunskaper i engelska och svenska.
Följande är meriterande:
- God och aktuell kunskap om EU:s ramprogram för forskning och innovation, Wallenbergstiftelserna, NIH och andra amerikanska statliga finansiärer
- Erfarenhet av arbete med projektfinansiering i form av budgetering och uppföljning
- Erfarenhet från arbete med rådgivning kring forskningsfinansiering till forskare och administratörer
- Erfarenhet av universitetets administrativa system, rutiner och regelverk.
Du är intresserad av övergripande frågeställningar som är av vikt för universitetets forskningsfinansiering. Du har en god administrativ förmåga och kan planera och organisera komplexa processer och arbetsflöden. Du är bekväm med att hålla presentationer inför mindre och större grupper. Du trivs med att arbeta serviceorienterat, såväl i team som självständigt. Stor vikt kommer att fästas vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, noggrannhet, integritet och initiativförmåga.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Forskning, samverkan och innovation (FSI) har ett övergripande ansvar för att stödja lärare, forskare och ledning på olika nivåer i frågor som rör forskningsfinansiering, nyttiggörande av forskningsresultat, kommersiellt eller på annat sätt, uppdragsutbildning, studentinnovation och samverkan med det omgivande samhället. FSI består av fem avdelningar med totalt över 100 medarbetare: LU Innovation, Forskningsservice, Samverkan, Uppdragsutbildning och Donatorrelationer. FSI leds av en sektionschef och har en viktig strategisk roll för universitetets utveckling lokalt, nationellt och internationellt.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.