Controller

Controller

Arbetsbeskrivning

Financial Controller till Siemens Energy i Finspång

Om företaget
Siemens Energy AB utvecklar och tillverkar världsledande gasturbiner för en global marknad. Företaget levererar även kompletta turbinbaserade kraftanläggningar för långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv produktion av elektricitet, ånga och värme. Turbinerna säljs även som drivkällor för kompressorer och pumpar, främst inom olje- och gasindustrin. En omfattande serviceorganisation täcker alla levererade produkter och anläggningssystem. På Siemens Energy arbetar 2 800 personer, merparten i Finspång och ca 120 i Trollhättan. Företaget omsätter ca 10 miljarder kronor om året.

Dina arbetsuppgifter
I din roll som Financial Controller kommer du att ta fram nya rapporter och verktyg för att analysera och styra hela projektportföljen men även ner till enskilda projektnivåer. Du kommer göra detta genom användning av digitala verktyg som Project Dash, Tableau, Qlik och Alteryx. Vidare ansvarar du till stor del för att skapa och uppdatera månads- och kvartalsrapporter av verksamheten till ledningen. Du kommer att vara involverad i budget- och prognosarbete gällande projektet samt följa upp faktiska uppgifter på kundfordringar och förfallodagar samt underhålla nödvändiga åtgärder, för att säkerställa korrekt kassaflöde. Dessutom kommer du att arbeta med att följa upp avdelningskostnaden och antalet anställda via de olika kostnadsställena, analysera och rapportera dem samt initiera nödvändiga åtgärder.

Du kommer vara delaktig i månads-, kvartals- och årsbokslut när det gäller att förbereda dokument och rapporter för intern kontroll, men även för externa revisorer. För att kunna utföra detta kommer du att arbeta nära tillsammans med kollegor i Sverige, USA, Tyskland, Storbritannien, men även med andra kollegor runt om i världen.

Din profil
Vi söker dig som har en kandidat- eller magisterexamen i företagsekonomi alternativt har motsvarande kompetens genom annan utbildning och arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av att arbeta i en projektverksamhet inom industri- eller infrastruktursektorn samt har minst 3-5 års erfarenhet inom relevant område.

För att lyckas i rollen har du kunskaper inom redovisning enligt IFRS, lokala redovisningar samt globala koncernredovisningar. Du kan prioritera och är detaljerad när det behövs och ser till att leverera i tid och med rätt kvalitet. Du gillar att arbeta med olika IT-verktyg och data och har mycket god erfarenhet av att arbeta i Excel. Kunskaper i Tableau, Qlik, Alteryx och SAP är meriterande.

Som person är du framåt, ambitiös, har god förmåga att samarbeta i team och kan klara av hög arbetsbelastning när sådana situationer uppstår. Du kan kommunicera på engelska, både muntligt och skriftligt, andra språk är meriterande.

Ansökningsförfarande
Urvalet kommer att ske löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum så vänta inte med att skicka in CV och personligt brev till oss idag.

Vid eventuella frågor eller funderingar, kontakta ansvarig rekryterare Emelie Ring, emelie.ring@skill.se, 011-19 94 60
Välkommen med din ansökan!

Om oss
Skill jobbar med kort- och långsiktig kompetensförsörjning. Vårt tjänsteutbud består av rekrytering och bemanning och våra kunder finns främst inom industri och IT. Vårt fokus är att matcha talanger med företag i utveckling men även att hitta och skapa framtidens arbetskraft. Vi är ett nav för talanger i olika åldrar, med olika erfarenheter och skills som vill ta nästa steg. A talent hub, helt enkelt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skill Rekrytering & Bemanning AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2022
  • Ansök senast: 10 mars 2022

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024