Controller

Controller

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Vill du bidra med din ekonomiska kompetens till Avesta kommun där din analys blir underlag för beslut för kommunens framtid? Vill du medverka till att vi får en styr- och ledningsprocess som ständigt utvecklas och förbättras? Då kan detta vara rollen för dig! 

Som controller arbetar du nära ekonomichefen i hjärtat av demokratin med stöd till verksamheten, koncernledningen och politiken. Du blir en del av kommunkansliet som har till uppgift att stödja kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda och samordna hela den kommunala verksamheten. Vi erbjuder dig en roll där du får arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och får möjlighet att utvecklas med oss. Har du höga ambitioner? Varmt välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag: 2022-12-18 urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Omfattning: Heltid, tillsvidare

För information: I denna rekrytering samarbetar Avesta kommun med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt, kristina.rostedt@randstad.se, 070-146 41 85 om du har frågor.

Ansvarsområden
Som controller är du processansvarig för budgetarbetet där du upprättar budget, fungerar som sakkunnig och ger stöd till, förtroendevalda politiker i deras budgetarbete. Du har kontaktytor både internt i organisationen och externt. Du arbetar exempelvis med kvalitetsarbete genom att delta i SKR-nätverk som Kommunens kvalitet i korthet, Mellannyckeln och Nätverk för resultat. Du har operativt ansvar för att samordna och kvalitetssäkra effektiva ekonomistyrningsprocesser. Det är en bred roll som innefattar såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter.


Planera och utveckla kommunens styrmodell för mål och budget.
Upprätta budget, prognoser, samt uppföljning av dessa
Upprätta månadsrapporter, delårsrapporter och årsredovisning
Sammanställa och analysera underlag som ligger till grund för prioriteringar och beslut.
Följa upp politiskt tagna beslut och återrapportera resultat.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet inom ekonomistyrning och är en självständig och ansvarstagande person. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet och/eller arbetat med ekonomistyrningsprocesser i politiskt styrd organisation. Du behöver vara bra på att ta fram statistik, analysera och göra komplicerade ekonomiska underlag lättbegripliga. 

Som person är du nyfiken, tar initiativ till omvärldsanalys och har en egen drivkraft att förbättra det du arbetar med. Du har en god analytisk förmåga som bidrar till att du kan anta ett helhetsperspektiv. Du ser ditt arbete i relation till verksamheten, medarbetarna, medborgarna och ytterst hur det påverkas av det som händer i vårt samhälle. 

För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ, lyhörd och ha förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du behöver också vara bra på att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Hög integritet är avgörande.

Krav/Du ska ha:
Relevant högskoleutbildning
Goda kunskaper i Excel
Lätt för att förstå och lära dig nya system och digitala verktyg.

Det är meriterande om du redan nu har
Erfarenhet av att arbeta med olika ledningssystem
Kunskap om kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR)


Om företaget
Avesta kommun har drygt 1900 tillsvidareanställda och en budget som omsluter 1,5 miljarder kronor. Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? 

Vår controller går nu efter lång och trogen tjänst i pension. Det pågår samtidigt en organisationsförändring där en ny kvalitets- och utvecklingsenhet ska bildas och därför söker vi nu två nya medarbetare. Våra två controllers kommer vara delaktiga i att stärka samverkan kring styrnings- och uppföljningsfrågor (både avseende ekonomi och kvalitet) mellan enheterna. För dig som vi anställer kommer det att finnas en stor möjlighet att påverka den exakta uppdelningen av ansvarsområdena mellan de två nya tjänsterna.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 november 2022
  • Ansök senast: 18 december 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024