OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Om arbetsplatsen
Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning på kommunstyrelsens förvaltning i Huddinge kommun ansvarar för att driva och utveckla planerings- och uppföljningsprocessen på kommunövergripande nivå samt för kommunstyrelsen. Planerings- och uppföljningsprocessen ska bidra till en effektiv och ändamålsenlig styrning av kommunens verksamheter. Särskilt fokus ligger på organisationens resultat- och analyskultur.
Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning består i dagsläget av tio medarbetare och är en av fyra sektioner inom kommunstyrelseförvaltningens ekonomiavdelning (redovisningssektion, upphandlingssektion, strategisk fastighets och lokalsektion, budget- och verksamhetsstyrning).
-
Som controller på kommunövergripande nivå arbetar du med kommunens planerings- och uppföljningsprocess det innebär att ta fram underlag samt att beskriva och analysera kommunens ekonomi på en övergripande nivå. I rollen ingår det att hålla ihop kommunens uppföljningsprocess med månadsrapporter, delårsrapporter och årsredovisning med särskilt ansvar för vissa nämnder. En viktig del i arbetet är att utveckla processen och stödja nämnderna i deras utveckling av sina analyser. Du medverkar även i arbetet med att ta fram kommunfullmäktiges Mål- och budgetdokument.
I arbetet ingår praktiskt budget- och uppföljningsarbete och omvärldsbevakning inom området. Det innebär även att leda och medverka i specifika uppdrag, utredningar och analyser inom området samt att svara på remisser och revisionsgranskningar.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper så som din förståelse för rollen som controller, din förmåga att sätta ekonomifrågor i sitt sammanhang samt tidigare erfarenhet och kunskap som kan bidra till kommunens arbete och utveckling.
Eftersom arbetet förutsätter dialog och samverkan är det viktigt att du har förmåga att bygga och upprätthålla goda professionella relationer och att du på ett enkelt sätt kan förklara komplexa ekonomiska sammanhang. Du är kommunikativ och mån om att mottagaren förstår. Att samarbeta och hjälpa dina kollegor är självklart.
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och erfarenhet av offentlig sektor. Du ska ha erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och goda kunskaper om budget och redovisning. Du ska ha goda kunskaper och intresse för ekonomistyrning. Det är en fördel av om du har kännedom om SCB:s räkenskapssammandrag för kommuner.