Controller

Controller

Arbetsbeskrivning

Är du redo att hoppa på en helt ny roll på ett bolag som gör gott? Hushållningssällskapet Skåne bedriver bland annat forskning för att utveckla skånskt lantbruk och landsbygd, ett ytterst aktuellt ämne i dagens samhälle. Företaget växer och söker nu dig som vill skapa en helt ny roll tillsammans med ekonomichef. Här kommer du till ett gäng härliga och hjälpsamma kollegor. Du ges frihet under ansvar och stor flexibilitet för att du ska få ihop vardagens pussel! Visst låter det lockande?

Om företaget
Hushållningssällskapen är en del av Sveriges historia. Historien sträcker sig ända tillbaka till 1791, då landets första Hushållningssällskap etablerades på Gotland. När vi kom till för över två hundra år sen var det i ett annat Sverige, där lantbruket utgjorde grunden för hela nationens välstånd. Då, när svälten var en verklighet i många svenska hushåll, behövdes ny kunskap för en mer rationell livsmedelsproduktion. Vi fortsätter idag vara en viktig aktör som utvecklar det gröna näringslivet och för att hushålla med jordens resurser. Idag består Hushållningssällskapet av 15 fristående sällskap som verkar över hela landet (Hushållningssällskapet i Skåne är ett av dessa). Ca 1000 medarbetare sysslar med rådgivning, utbildning, forskning och fältförsök och vi har ca 25 000 medlemmar och omsätter tillsammans ca 900 Mkr. Koncernen Hushållningssällskapet Skåne har ca 120 anställda och omsätter ca 250 Mkr. Våra kunder finns inom lantbruk, skog, offentlig verksamhet och andra näringar, främst på landsbygden. Tillsammans erbjuder vi kunskap för landets framtid. Läs gärna mer om oss på www.hushallningssallskapet.se

Vi söker nu en driven controller till vårt ekonomiteam. I denna rekrytering samarbetar vi med Wikan Personal.

Dina arbetsuppgifter
Som controller på Hushållningssällskapet Skåne kommer du ha en bred och viktig roll där fokus blir analys, rapportering, sammanställning och bokslutsarbete. Du har många kontaktytor runt om i organisationen och blir ekonomichefens högra hand. Dina huvudsakliga ansvarsområden blir följande:
- Ansvara för upprättande, kvalitetssäkring och analys av tertialbokslut i flera av våra koncernbolag
- Avvikelseanalyser mot budget och kostnadskontroller
- Ansvara för upprättande och sammanställning av budgetfiler i några bolag och stiftelser
- Självständigt upprätta bokslut för några av våra bolag/stiftelser inkl årsredovisningar och deklarationer
- Ad hoc analyser och rapporter till stöd för kommersiella beslut
- Tillsammans med ekonomichefen, säkerställa internkontroll
- Uppföljning av investeringar och upprättande av investeringskalkyler för fastigheter, maskiner och inventarier
- Tillsammans med redovisningsansvarig, upprätta tidplaner och checklistor för bokslut och budgetarbete
- Ansvara för koncern- och internavstämningar och vara behjälplig ekonomichefen i framtagande av koncernredovisning och kassaflödesanalyser vid årsbokslut
- Vidare deltar du i olika förändringsaktiviteter och projekt som syftar till att förbättra och effektivisera ekonomifunktionen.

Du kommer ingå i vårt ekonomiteam som består av ekonomichef, redovisningsansvarig, projektcontroller, lönespecialist samt två ekonomiassistenter. Du rapporterar till ekonomichef.

Din bakgrund/Dina egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har några års erfarenhet från en controllerroll. Du är civilekonom eller motsvarande och behärskar svenska samt engelska i tal och skrift. Du har en positiv inställning till digitalisering. Företaget har som mål att effektivisera flödet och i det arbetet kommer du bli en viktig del. Det är därför meriterande om du tidigare varit delaktig i något digitaliseringsprojekt. Vi ser det som självklart att du har god dator- och systemvana samt mycket goda kunskaper i Excel. Har du också vana från att arbeta i Access och Power BI, ses det som meriterande.

Som person är du jordnära, nyfiken och redo att kavla upp ärmarna. Du har ett pedagogiskt sätt och har ett driv att förändra och förbättra och en vilja att utveckla processer och rutiner tillsammans med dina kollegor. Du beskriver dig förmodligen som analytisk och med en förmåga att både vara i detaljer samt enkelt skapa dig en överblick över vad som behöver göras.

Information och kontakt
Tjänsten är på heltid och placerad på vårt kontor i Skepparslöv, strax utanför Kristianstad alternativt, om så önskas från den som söker, på vårt kontor i Borgeby, Lund. Tillträde snarast efter överenskommelse och uppsägningstid.

Har vi fångat ditt intresse? Välkommen in med din ansökan via www.wikan.se. Sista ansökningsdag är den 23 augusti 2023. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Johanna Fondell 044-590 65 02.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om Wikan Personal
Wikan Personal är ett auktoriserat och etablerat bemannings- och rekryteringsföretag. Med lokal förankring vill vi hjälpa företag och organisationer med kompetent och välmotiverad personal. Wikan har kontor på 15 orter i Sverige, omsätter ca 450 Msek och har omkring 1000 anställda. Läs mer på www.wikan.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Andersson
0381-480 951
Elof Jansson
044-590 65 04
Lars Berntsson
044-5906505
Dan Samuelsson
044-590 65 01
Stefan Johansson
0417-77 99 81
Petter Bengtsson
0417-77 99 83
Catharina Holgersson
0417-77 99 82
Stefan Johansson
0417-779981
Andreas Håkansson
044-590 65 07
Petter Bengtsson
0417-779983

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wikan Personal AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 augusti 2023
  • Ansök senast: 23 augusti 2023

Besöksadress

Järnvägsgatan 2
None

Postadress

Götgatan 1
Kristianstad, 29133

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024