Controller

Controller

Arbetsbeskrivning

Göteborgs stift söker
Controller
Göteborgs stift omfattar geografiskt Bohuslän, Halland och västra delen av Västergötland och vi har kanslilokaler centralt i Göteborg och Uddevalla.

Stiftets uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingsliv och förvaltning i församlingar och pastorat. Göteborgs stiftskansli är ett kompetenscentrum som ska inspirera och stödja församlingarna i att förverkliga deras uppdrag. En rik mångfald av människor och verksamhet ryms inom Svenska kyrkan och vår grundsyn är att alla människor har lika värde inför Gud. Vi arbetar med årsarbetstid och en stor frihet under ansvar. Vi erbjuder nyrenoverade centrala arbetsplatser och personalförmåner som friskvårdsbidrag och friskvårdstimme på arbetstid, bidrag för busskort samt trevliga kollegor.

Nu söker vi Controller till Egendomsenheten
Vi har en kommande pensionsavgång och därför söker vi dig som vill arbeta som Controller i Göteborg med inriktning stiftets verksamhet.

Du kommer att tillhöra egendomsenheten på Göteborgs stift vilka ansvarar för stiftskansliets interna ekonomihantering och förvaltning av Göteborgs stifts prästlönetillgångar (PLT). PLT förvaltar jord, skog, fond och kraft inom Göteborgs stift. Enheten handhar också kapitalförvaltning för stiftet och PLT.

Arbetsuppgifter 
I rollen som Controller arbetar du med budget, årsavslut, resultat- och verksamhetsuppföljning för Göteborgs stift samt är stöd för stiftsdirektor och ledning i ekonomisk styrning och uppföljning. Medverka i att utveckla, följa upp och stödja enhetschefer i arbetet med uppdragstjänster, tjänster som stiftet säljer till församlingar och pastorat. Utöver det arbetar du även med att vara samordningsansvarig för den administrativa delen av egendomsenheten och stödjer stiftskansliet och egendomsenheten i implementering av nya gemensamma arbetsprocess.

Du vill jobba för en idéburen organisation där det är viktigt att ge en professionell service såväl som en bra stämning på kontoret.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som

- Har ekonomexamen eller motsvarande, gärna med inriktning mot redovisning eller controllerfunktion
- Är van vid att arbeta i administrativa system
- Är van vid att självständigt arbeta med bokslut, avstämningar och ekonomisk analys
- Är van vid att självständigt arbeta med budget, ekonomisk styrning och uppföljning
- Är stresstålig då arbetet är förknippat med tydliga arbetstoppar under året
- Är medlem i Svenska Kyrkan och har B-körkort

Meriterande är även tidigare erfarenheter inom Svenska kyrkan eller offentlig verksamhet. Utöver det är det meriterande om du har erfarenhet av systemet Aveny och är van att leverera tjänster till externa aktörer eller kunder i en liknande roll.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. För att trivas i rollen ser vi att du är en trygg, strukturerad och prestigelös person. Du har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga, är lösningsorienterad och har förståelse för den egna rollen i den större helheten. Du har kritiskt tänkande och analytiska färdigheter för att identifiera och lösa problem. Vi ser också gärna att du ser möjligheter till förbättringar och trivs med att jobba i team tillsammans med andra.

Villkor 
Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete och stimulerande arbetsgemenskap med tjänsteställe på kontoret vid Lilla Bommen i Göteborg. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och placerad på Egendomsenheten. Tillträde enligt överenskommelse 2025. I denna rekrytering intervjuar vi löpande.

Kontaktpersoner:

Fredrik Tengberg, enhetschef 031-771 30 07

Therese Warberg, rekryterare 031-771 29 54

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Egendomsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2024
  • Ansök senast: 6 oktober 2024

Liknande jobb


7 oktober 2024

7 oktober 2024

7 oktober 2024

7 oktober 2024