OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.
Välkommen till oss
Trafikkontorets ekonomiavdelning består av tre enheter, upphandling, drift och redovisning och investering, det är ca 30 medarbetare och avdelningen leds av ekonomichefen.
Ekonomiavdelningen ansvarar för upphandling och ekonomistyrning genom att samordna budget, uppföljnings- och redovisningsarbete för hela trafikkontoret samt ansvarar även för projekt-, anläggnings- och budgetmodulerna i ekonomisystemet Agresso och Hypergene. Denna tjänst som controller är placerad på enheten drift och redovisning.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig en trygg arbetsplats där vi hjälper och stöttar varandra i det vardagliga arbetet och värnar om den goda arbetsmiljön. Du ges möjlighet till personlig utveckling/kompetenspåfyllnad samt till delaktighet och inflytande på arbetsplatsen.
Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehov finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsersättning, friskvårdstimme och möjlighet att delta i friskvårdsaktiviteter. Läs mer om våra förmåner här. Stockholms stad som arbetsgivare, läs här.
Välkommen att växa i en växande stad - där din insats verkligen gör skillnad!
Din roll
Som samordnande controller på ekonomiavdelningen arbetar du med övergripande uppföljning och budgetprocesser. Du har ett nära samarbete med kollegor och verksamhetsansvariga chefer. Du tar fram underlag kopplat till den övergripande budgeten, analyserar utfall och ser till att alltid ”ligga steget före”. Du stöttar kollegorna och chefer i bedömningar och hjälper till att vidareutveckla rutiner, rapport- och analysunderlag i ekonomisystemet Agresso, Hypergene samt i Excel. Viss redovisning ingår i tjänsten och samordnade uppgifter kan tillkomma i rollen som controller. I tjänsten kan det förekomma att arbeta både med drift- och investeringsfrågor.
På Ekonomiavdelningen bedrivs ett aktivt utvecklingsarbete där vi ser över möjligheterna både med arbetssätt och roller. I rollen som controller kommer du även att se över, utreda och komma med förbättringsförslag kring ekonomimodellen.
Din kompetens och erfarenhet
För att lyckas i rollen krävs det att du har
• en akademisk utbildning inom ekonomi, alternativt liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• en flerårig erfarenhet av arbete som controller, ekonomichef, ekonomiansvarig eller ekonomisamordnare
• erfarenhet av att arbeta i ett affärssystem
• då tjänsten bland annat innebär att skriva rapporter och andra dokument av hög kvalitet behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du även har
• tidigare arbetslivserfarenhet som controller inom den kommunala sektorn
• goda kunskaper inom Agresso
• goda kunskaper inom Hypergene
• det är meriterande med kunskaper om förändringsarbete och processutveckling inom ekonomiområdet
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet, i denna rekrytering, för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och utförligt på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Tjänsten är särskild visstidsanställning på åtta månader, med önskat startdatum så snart som möjligt.
Sista ansökningsdag är den 2 oktober och intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan redan idag!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.