OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt – oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar.
Som medarbetare i Hofors kommun får du bland annat ta del av friskvårdsaktiviteter, flexibel arbetstid, klämdagsledighet förmånscyklar och semesterväxling.
Läs mera på www.hofors.se
ARBETSUPPGIFTER
Är du skicklig inom ekonomi och redovisning, kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra och vill utvecklas? Då tror vi att du kommer att trivas hos oss i Hofors!
Som ekonomicontroller ingår du i ett team bestående av 6 kollegor där vi tillsammans arbetar för att utveckla och stimulera varandra med syfte att utveckla kommunens ekonomiprocesser och den allmänna ekonomikompetensen i organisationen kring planering, uppföljning och analys. Avdelningen erbjuder mycket omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ger goda möjligheter till egen utveckling.
Vi söker en controller för Kommunstyrelsen som ska vara ett stöd för cheferna i deras ekonomiarbete på ett konsultativt sätt.
I tjänsten ingår att ge stöd inom redovisning och ekonomiska frågor samt framtagande av kalkyler och utredningar. Tjänsten som controller innefattar en stor bredd i arbetsuppgifter, några exempel är:
-Tillsammans med cheferna medverkar i framtagning av budget, ekonomiska sammanställningar, analyser och uppföljningar.
-Ansvar för anläggnings- och pensionsredovisning.
-Stödja avdelningen i utveckling av ekonomiska processer och rutiner.
-Vara delaktig i inköpsfrågor och att bidra med expertis utifrån ett ekonomiskt perspektiv.
KVALIFIKATIONER
I arbetet som controller krävs det att du är skicklig på att samarbeta i team och att du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Vi är en liten enhet och är beroende av varandra så du har en viktig roll där du behöver kunna arbeta självständigt i dina leveranser och även kunna hjälpa andra i gruppen när det behövs.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du har förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt och strukturerat sätt samt anpassa kommunikation efter mottagare och situation.
I din yrkesroll är du noggrann och har en förmåga att göra kvalificerade analyser och rimliga bedömningar. Du har en förmåga att se samband och dra slutsatser samt att ge förslag på åtgärder för att på så sätt bidra till en god ekonomisk hushållning inom kommunen.
Vi söker en person med högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Ett par års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbetet är meriterande men du kan lika gärna vara i början av din karriär och utvecklas hos oss.
Du har dessutom goda kunskaper inom Office paketet.
Vi ser kunskaper inom ekonomi systemet UBW/Agresso samt erfarenhet inom offentlig förvaltning som meriterande
ÖVRIGT
OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunchef Mimmi Abramsson
070 - 41 41 251