OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Vi söker dig som vill arbeta som controller på en av landets största IT-avdelningar. Våra IT-tjänster används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster. Vi satsar på ny teknik och hög kvalité och söker dig som vill vara med på vår resa mot digitalisering.
Ansvar och arbetsuppgifter
I din roll som controller inom Försäkringskassan ansvarar du för att områdeschef och enhetschefer får tillgång till det stöd som krävs för att leda och styra verksamheten. I rollen som controller ingår också att hantera såväl verksamhet som ekonomi och resurser. Detta innebär att du ansvarar för analys och tolkning av produktionsflöden, verksamhetsresultat och finansiella resultat inom ansvarsområdet.
Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom avdelningen och på myndigheten. I arbetet ingår även att ta fram underlag för uppföljning och du bidrar till det lokala utvecklingsarbetet på området där du är ett verksamhetsnära stöd och ingår i områdets ledningsgrupp.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Enheten för verksamhetsstyrning är en del av IT Ledningsstab och ansvarar för att avdelningens ledning får tillgång till det stöd som krävs för att styra och leda verksamheten genom att försörja med lednings- och styrningsinformation. Enheten leder och utvecklar de övergripande planerings- och uppföljningsprocesserna inom ekonomi.
Du utgör ett stöd till verksamheten i frågor avseende planering, prognostisering och uppföljning av ekonomiska utfall samt även för de verksamhetsmål och mått som verksamheten styr från. Du ingår i en enhet med controllers, verksamhetsutvecklare och administrativa assistenter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet med ekonomisk inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• har goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser
• är proaktiv och van vid förändringsarbete
• har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av den statliga redovisningsmodellen
• har erfarenhet av ekonomisystemet Agresso eller motsvarande ekonomisystem
• har erfarenhet av IT-verksamhet
• har erfarenhet av verksamhet- /ekonomistyrning
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Sundsvall. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test och arbetsprov komma att användas som en del i urvalsarbetet. Svenskt medborgarskap krävs eftersom tjänsterna kommer att vara säkerhetsklassade och säkerhetsprövning kommer göras.
Kontakt
Chef: Christer Lagergren 010-18 70 53 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Mait Brandt vxl 08-786 90 00. Saco-S: Mohamed Abu-Torse vxl 08-786 90 00. Seko: Eliza Grundström 010 - 115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2020.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.