OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Brinner du för verksamhetsutveckling, ekonomiska och strategiska frågor och för ekonomiprocesser ur ett helhetsperspektiv? Är du intresserad av en roll där du får arbeta nära verksamheten i utvecklingsarbete, styrning och ledning och fungera som ett stöd för vår nybildade gemensamma serviceorganisation?
Då är detta rollen för dig!
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå.
Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en centralt placerad controller för att arbeta med verksamhetsutveckling, ekonomiska och strategiska frågor. Ni är tre controllers direkt placerade hos ekonomidirektören. Ditt uppdrag kommer till största delen vara riktat mot den nya gemensamma serviceorganisationen (bildas 1 januari 2021) och utvecklingen av våra nya processer där. Du kommer att vara verksamhetschefens högra hand och jobba mycket med styrning och ledning, underlag och beslut och att bygga och skapa strukturer inom serviceorganisationen med cirka 400 medarbetare.
Givetvis har du i controllerrollen för serviceorganisationen även uppdraget att stötta cheferna med budget, prognoser och uppföljning. Parallellt med detta kommer du även att ha en del kommunövergripande arbetsuppgifter tillsammans med de två andra controllers som blir dina närmaste kollegor.
Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas kunna leda arbete mot det gemensamma bästa. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar, var självgående och ha en stor portion driv.
Den nya serviceorganisationen kommer att ansva för verksamheterna måltid, lokalvård, transport och intern service i hela kommunen. En stor del av ditt arbete kommer att vara inriktat på att tillsammans med verksamhetschefen skapa grunden för en effektiv och hållbar serviceorganisation som skapar mervärde ur hela kommunens perspektiv. Hur ska modeller för samverkan med beställare och utförare se ut? Hur skapar vi incitament för effektivt arbete i organisationen? Hur jobbar vi med långsiktig lokalförsörjning för gemensamma serviceorganisationen? Hur tar vi fram korrekta beslutsunderlag? I rollen ingår även att bistå verksamhetschefen med struktur, dokumentation och framtagande av beslutsunderlag.
Kvalifikationer
För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna, samtidigt som du är strukturerad och kan hitta långsiktigt hållbara processer/arbetssätt. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden.
Du som söker har högskoleexamen inom ekonomi. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med ekonomi tillsammans med enhetschefer/avdelningschefer/verksamhetschefer, gärna i offentlig verksamhet. Erfarenhet av övergripande ekonomiarbete i en kommun är meriterande liksom erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och processutveckling. Det är också en fördel om du har erfarenhet av arbete med styrning/ledning av organisation till exempel långsiktig strategi för lokaler eller målarbete.
Eftersom du kommer att arbeta med flera av kommunens dokument krävs det att du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi ser gärna att du har vana vid att skriva tjänsteskrivelser och formella dokument i offentlig organisation. Naturligtvis hanterar du Office-paketet i ditt dagliga arbete.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start efter överenskommelse.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Jurek och har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Holmberg på telefon 0761-83 55 24 eller via mejl maria.holmberg@jurek.se.
Sista ansökningsdag är 2020-11-29
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21