OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Brinner du för samhällsekonomi, budgetprocess för kommunens bästa och att driva och utveckla ekonomiprocesser? Vi söker nu en centralt placerad controller för att arbeta med dessa frågor. Ni är fyra controllers direkt placerade hos ekonomidirektören, med gemensamt ansvar för utmaningen att utveckla ekonomi och verksamhetsstyrning för hela kommunen.
Vi finns i Rådhus Skåne, mitt i Kristianstads stadskärna i direkt närhet till tåg och buss. Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Du fungerar som controller för ett antal av kommunledningskontorets avdelningar och enheter. Utredningar, underlag för budgetprioritering, målstyrning och ekonomi och verksamhetsplanering är på agendan. Vi arbetar ofta med utredningar och projekt och du förväntas både kunna delta i arbetet och leda det. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och kommunens och koncernens ekonomi där mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag!
Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du tar gärna egna initiativ till förbättringar. Du behöver vara intresserad av utvecklingen i samhället och hur olika händelser i omvärlden påverkar kommunens ekonomi. Andra arbetsuppgifter kan till exempel innefatta arbete med styrning och ledning eller det som kallas finansen, vilket innefattar skatteintäkter, statsbidrag, räntekostnader och pensioner.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden.
Du som söker har högskoleexamen inom ekonomi. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med ekonomi som ekonom, controller eller motsvarande roll. Har du erfarenhet av arbete med ekonomi i offentlig verksamhet är det meriterande liksom erfarenhet av övergripande ekonomiarbete i en kommun. Givetvis hanterar du digitala verktyg som en naturlig del i ditt arbete. Eftersom du kommer att arbeta med flera av kommunens dokument krävs det att du uttrycker dig väl i tal och skrift.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.