OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med målstyrning, ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå.
Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag samt har ett övergripande ansvar för beslutsstöd. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.
Brinner du för uppföljning, nyckeltal, målstyrning och hur beslutsstödet ska ge oss bättre beslutsunderlag? Vi söker nu en centralt placerad controller för att arbeta med dessa frågor ur ett helhetsperspektiv i kommunen. Hur analyserar vi verksamheten med hjälp av nyckeltal? Hur kan dessa nyckeltal kombineras för att ge bättre förståelse för effektivitet i organisationen? Har du ett intresse av teknik och digitalisering? Vi söker en engagerad och utvecklingsinriktad controller som har övergripande ansvar för beslutstöd, inklusive systemförvaltning. Vi söker dig som vill arbeta med framtidens beslutsstöd i Kristianstad!
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningsförvaltningen och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens processer.
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad centralt och du är sammanhållande i arbetet med beslutsstödet i hela kommunen. Du har ansvar för att driva arbetet med utformning och utveckling av beslutsstödet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innefatta att utveckla och systemförvalta beslutsstödet samt säkerställa kopplingen till kommunens ledning och styrning på helhet. Du kommer att arbeta med framtagande av rapporter både ur ett verksamhetsmässigt och tekniskt perspektiv. Du ska i samråd med kommunens IT-avdelning vidareutveckla våra system och vår data för BI. Andra förekommande uppgifter är framtagande och underhåll av viss statistik samt befolkningsprognos. Systemet vi har idag är Business objects.
Dina närmaste kollegor på avdelningen är två andra controllers som har huvudansvar för utveckling av ekonomi och verksamhetsstyrning i hela kommunen och koncernen. Tillsammans har ni ett nära samarbete för att jobba med målbild, utveckling och framtagande av rapporter. Arbetet med beslutsstöd ska leda mot samma mål som övriga utvecklingsinsatser inom ekonomi och verksamhetsstyrning.
Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas både kunna delta i arbete och att leda det. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och kommunens och koncernens utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du tar gärna egna initiativ till förbättringar. I tjänsten kan även ingå andra förekommande uppgifter för en controller.
Kvalifikationer
Vi vill att du som söker har relevant universitets- eller högskoleexamen och erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling, nyckeltal, projektledning, statistik eller ekonomi. Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlig verksamhet och vi ser gärna att du har erfarenhet av övergripande arbete i en kommun. Du har goda kunskaper i Officepaketet. Eftersom du kommer att jobba med flera av kommunens dokument krävs det att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Om du arbetat med beslutsstöd eller har teknisk kunskap som behövs för att arbeta med beslutsstöd är det meriterande.
För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Vidare har du ett stort intresse för verksamhetsutveckling och är analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden. Du behöver även vara bra på utvärdering och utveckling och ha ett tekniskt intresse och förståelse för hur teknik och verksamhetsutveckling kombineras för goda resultat.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. din arbetsplats blir Rådhus Skåne, i direkt närhet till bussar och tåg.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Oscar Nilsson, ekonomidirektör på telefon 044-13 60 07.
Sista ansökningsdag är 2020-03-29.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21