OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet.
Vilka är vi?
Tjänsten ingår i Ekonomiavdelningen, som är en av två förvaltningsövergripande stödfunktioner.
Avdelningens uppdrag är att stödja, styra och utveckla de gemensamma administrativa processerna och verktygen inom stadsdelsförvaltningen. Avdelningen ansvarar övergripande för planerings- och uppföljningsprocesser, ekonomicontrolling, redovisning, IT, lokaler, miljö- och klimatfrågor och reception.
Hos oss blir du en del av ett prestigelöst och samarbetsvilligt gäng. Vi värdesätter vårt öppna och inbjudande arbetsklimat där vi tillsammans hittar vägar framåt. Du blir en av avdelningens tre ekonomicontrollers och din huvudsakliga inriktning är mot förskolan. Eftersom vi är en av Stockholms stads mindre förvaltningar kommer du att arbeta brett även inom andra områden.
Vad innebär rollen som ekonomicontroller?
I rollen som ekonomicontroller är din uppgift att stödja förvaltningen och dess chefer inom det ekonomiska området. Du arbetar löpande med utvärdering och rapportering av den samlade verksamheten. Detta i form av analys, prognoser och uppföljning. Du arbetar också med att ta fram olika typer av kalkyler och beslutsunderlag.
Du tar initiativ till och har ett nära samarbete med förvaltningarnas chefer. Du är deras stöd i att förstå hur deras ekonomiska resultat skapas och varför resultatet blir som det blir, samt bistå dem med kunskap och verktyg för rätt beslut. En viktig del i arbetet är att förstå vad som går att få fram ur IT-baserade system och program samt att kunna utveckla användandet av dem i uppföljningen och analysen. I ditt arbete som ekonomicontroller rapporterar du till Stadsdelsförvaltningens ekonomichef.
Vem söker vi?
Vi söker dig som har:
- högskoleexamen med ekonomisk inriktning,
- aktuell och flerårig erfarenhet som controller,
- mycket god kunskap i verksamhets- och ekonomistyrning samt i uppföljning, analys och rapportering,
- erfarenhet av och goda kunskaper i att arbeta med databearbetning i Excel,
- erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem, gärna ur ett verksamhetsuppföljande perspektiv,
- god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du även har:
- erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso
- erfarenhet av arbete i kommunal verksamhet eller politisk styrd organisation
- erfarenhet av arbete inom Stockholm stad.
För att lyckas i rollen som ekonomicontroller är det viktigt att du är en kommunikativ och lyhörd person som både uppskattar och har förmåga att samarbeta med andra. Du är bra på att arbeta konsultativt och kan lätt skapa förtroende hos andra. Samtidigt trivs du med att arbeta självgående och kan på ett tydligt och strukturerat sätt planera, organisera och prioritera arbetet för att nå uppsatta mål. Du kan snabbt sätta dig in i och arbeta i en ny verksamhet. Slutligen har du en mycket god analytisk förmåga och pedagogisk insikt. Du har förmåga och är van att förklara komplexa samband, både i tal och skrift, till icke ekonomer.
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.
Övrigt
Som månadsanställd har du möjlighet till semesterväxling, flextid, sommartid, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Därutöver har du som anställd i Stockholms stad för närvarande rabatt på ett flertal andra gym och träningsanläggningar.
Din ansökan och rekryteringsprocessen
När du skickar in din ansökan får du besvara ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här specifika tjänsten. I ditt personliga brev vill vi att du beskriver hur du lever upp till kvalifikationerna, ger en kort motivering om varför just du skulle passa för tjänsten och vad du kan bidra med. Rekryteringsprocessen kommer bestå av två intervjuer, en digital och en fysisk, samt referenstagning.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 11/5!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.