Controller med inriktning mot budget- och prognosarbete

Controller med inriktning mot budget- och prognosarbete

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


Diarienummer 2022/054695

Vill du vara med i vårt viktiga arbete för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt arbete?
Har du aktuell erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och trivs med att ta egna initiativ?
Då kan detta vara något för dig!

Avdelningen för administration och analys söker en ny kollega till vårt team, som kommer att arbeta med budget och ekonomiska prognoser. Du tillhör Enheten för ekonomi, planering och anskaffning, där ekonomistyrning och redovisning står i centrum. Enheten ansvarar även för myndighetens upphandlingar, verksamhetsplanering, internkontroll och e-handel.

Ditt nya arbete
Som budget- och prognoshandläggare på Arbetsmiljöverket stöttar du tillsammans med dina kollegor hela organisationen i myndighetens arbete med budget och ekonomiska prognoser. Du arbetar med budgetupplägg, analyserar utfall och prognoser på myndighetsnivå och gör sammanställningar till myndighetens ledningsgrupp. Du rapporterar budget och prognoser till olika externa parter som såsom Ekonomistyrningsverket. Du har huvudansvaret för myndighetens verktyg och mallar för budget och prognoser men är också delaktig i förvaltning och utveckling av myndighetens hela planerings- och uppföljningsprocess.Vidare är du med och tar fram tidplaner och anvisningar för budget och prognoser så att dessa går hand i hand med verksamhetsplanering och uppföljning.

I arbetsuppgifterna ingår även att kunna driva utvecklingsfrågor eller förbättringsprojekt, arbete med bokslut och månadsavstämningar samt andra vanligt förekommande uppgifter på en ekonomienhet. Vi använder ekonomisystemet UBW/Agresso.

Vi söker dig som har
- minst treårig högskoleutbildning inom ekonomi, eller annan utbildning kombinerat med arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig,
- minst två års aktuell erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, som inkluderar erfarenhet av budget- och prognosarbete,
- vana av att arbeta i Officepaketet, främst Excel och Word,
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

För att lyckas i rollen är du drivande, kan ta egna initiativ samt du har en pedagogisk förmåga där du kan informera och förklara för andra i organisationen. Du är en ansvarstagande, noggrann och analytisk person som trivs med att arbeta både enskilt och tillsammans med andra.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande
- om du har aktuell erfarenhet av ekonomiarbete från offentlig verksamhet. Särskilt meriterande är det om du har aktuell erfarenhet från av ekonomiarbete från statlig myndighet,
- om du har arbetat med ekonomisystemet UBW/Agresso.

Vi erbjuder
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering på vårt kontor i Solna Business Park. Vi tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Vi har en rad förmåner för våra medarbetare och på vår hemsida kan du läsa mer om vad vi erbjuder https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/

På vårt kontor i Solna arbetar vi både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och där verksamheten tillåter och för de som önskar ger vi möjlighet till distansarbete några dagar per vecka.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Om du har frågor
I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsföretaget Jefferson Wells. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström på telefon 0730-623372, eller mail therese.thunstrom@jeffersonwells.se.
Fackliga kontaktpersoner är Hannes Kantelius för Saco, och Eva Parissay för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Dessa nås genom Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Arbetsmiljöverket har valt samarbetspartner för denna rekrytering och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 30 oktober 2022.

Sammanfattning

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023