OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en controller med samordningsansvar för familjeförvaltningen ett kvalificerat uppdrag där du får möjlighet att verka i dynamiska sammanhang med Sjöbos utveckling i centrum. Att arbeta som controller för familjeförvaltningen är en unik och spännande roll med stort ansvar. En god kontroll över nämndens ekonomi samt en god ekonomistyrning är en avgörande förutsättning för att kunna uppnå politiskt fattade beslut och erbjuda en god service till Sjöboborna.
På ekonomiavdelningen utvecklar vi och ansvarar för en effektiv och ändamålsenlig ekonomi- och verksamhetsstyrning. Vi söker en ny kraft i vårt team som arbetar med chefs- och nämndsstöd. Teamets uppdrag är att följa, analysera och prognostisera kommunens ekonomi. Vi arbetar även konsultativt gentemot politiker och förvaltningarna inom kommunen. Vi utvecklar och förbättrar tillsammans.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du utveckla ekonomistödet till våra chefer?
Vi erbjuder dig ett intressant jobb i en organisation med många skiftande verksamheter. Hos oss får du möjlighet att forma, påverka och ansvara för ditt arbete. Du får roliga och varierade arbetsuppgifter och ett bra team omkring dig. Samordningsuppdraget innebär att du tillsammans med 3 ekonomer ger stöd till familjeförvaltningen. Det inkluderar förskola, grundskola, gymnasieverksamhet, vuxenutbildning, integrationsverksamhet, kultur, individ- och familjeomsorg.
Din roll
Som controller kommer du tillsammans med ekonomerna och cheferna rapportera direkt till både förvaltningsledning och nämnden i frågor som rör förvaltningens ekonomiprocesser, där värden som effektivitet, säkerhet och demokrati är viktiga.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden kommer att vara:
• Leda utvecklingen, samordna och följa upp budget- och uppföljningsprocesserna för familjeförvaltningen
• Tillsammans med förvaltningschefen och ekonomerna identifiera, analysera och driva strategiska utvecklingsfrågor med koppling till familjeförvaltningen
• Genomföra och delta i utrednings- och utvecklingsarbete
• Hålla dig uppdaterad om kommunala ekonomifrågor
• Konsultativt stöd till förvaltningens chefer
• Viss ärendeberedning
KVALIFIKATIONER
Din kompetens
Vi söker dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning och har hunnit arbetat med ekonomi, gärna i en politiskt styrd verksamhet. Du är intresserad av nästa steg och ta ett utökat ledarskap och har gärna arbetat med skolfrågor.
Du har ett konsultativt förhållningssätt, är lyhörd och tycker om att vara ett stöd mot chefer och är samtidigt duktig på att förklara ekonomiska samband och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är självständig och tydlig och arbetar lösningsorienterat samtidigt som du gillar att arbeta i team. Vidare har du numerisk analytisk förmåga med känsla för detaljer, ser samband, drar slutsatser och föreslår kreativa lösningar. Stor vikt läggs vid personliga lämplighet.
Hos oss medverkar du till att kommunens ekonomi är i balans då detta är en viktig förutsättning för att Sjöbo kommun ska kunna erbjuda bästa möjliga service till våra medborgare.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Kontaktpersoner på detta företaget
Redovisningschef Göran Hjelm
0416-271 10